Nyitókép: MTI/AP/Vincent Thian

Forma–1: A McLaren még esélyes, Norrisnak jövőre szintet kellene lépnie

Infostart / InfoRádió - Farkas Dávid
2024. november 6. 10:03
Hagyománya van a McLarennek a Forma–1-es vb-címek elvesztésében, de ehhez most már kifejezetten rossz szériát kellene teljesítenie a wokingi csapatnak a szezon utolsó nyolcadában. Egyéniben viszont Max Verstappen (Red Bull) Interlagosban egyértelművé tette, hogy még a hónapok óta gyengélkedő autóban is más szintet képvisel, mint riválisai.

Bár a McLaren a sorozat történetének második legsikeresebb csapata a Ferrari után, a két istálló nem halmozta a címeket, és a britek legutóbb 1998-ban végeztek a konstruktőri táblázat élén. A McLaren 1999 és 2012 között is szinte minden évben szállított győzelmeket, voltak olyan szakaszok, amikor közel is járt a végső sikerhez, de aztán mindig más örülhetett.

Lewis Hamilton távozása után, 2013-ban egy igen nehéz korszak következett, a Honda-motor gyermekbetegségei évekre visszavetették a csapatot, majd a koronavírus-világjárvány idején a csőd elkerülése volt a legfontosabb feladata a menedzsmentnek, ám utána látványosan közeledett a McLaren a legjobbak felé, és ezt nemcsak Daniel Ricciardo 2021-es monzai sikere fémjelezte.

A tavalyi szezon végén már komolyan csatáztak Norrisék a Red Bullokkal és a Ferrarikkal, idén pedig a hagyományosan gyengébb szezonkezdet után – részben az ultramodern szélcsatornának köszönhetően – ismét az egyik leggyorsabb konstrukcióvá vált a McLaren, több versenyhelyszínen pedig egyértelműen a többiek fölé nőtt.

Mivel Oscar Piastri és Lando Norris sem a kiesésekkel tette emlékezetessé a 2024-es év eddigi részét, három versenyhétvégével a vége előtt 36 pont a McLaren előnye a szezont a Red Bull mögött kezdő, aztán gyengélkedő, majd Spától ismét magára találó Ferrari mögött.

Las Vegasban és a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon 44, Dohában 59 pontot szerezhet maximálisan egy csapat, így az 1999 óta tartó pechszéria akár még folytatódhatna is, de erre most kisebb esélyt adnak a szakértők és a fogadóirodák.

Az egyéni vb-cím ugyanakkor Verstappen kezében van, a 62 pontos előny még akkor sem tudna elfogyni, ha Verstappen rendre hatodik lenne a két McLaren, a két Ferrari és akár egy Mercedes mögött, míg Norris mindhárom versenyt és a dohai sprintet is behúzná a leggyorsabb körökkel együtt. Verstappen ugyanakkor Sao Paulóban oktatta a mezőnyt, Norris pedig még kétszer sem nyert egymás után, így az egész számolgatás mesterkéltnek tűnik.

Nagy kérdés, hogy jövőre, a mostani éra utolsó évében változnak-e az erőviszonyok, de ha a McLaren és a Ferrari a teljes szezonban valamivel a Red Bull előtt jár majd, az ismét esélyt adhat Norrisnak, és akár Piastrinak, valamint Charles Leclerc-nek és a maranelló csapathozba érkező hétszeres világbajnok Lewis Hamiltonnak.

Verstappen ugyan most megszakította nyeretlen szériáját, de ha egy teljes szezonban egyre tapasztaltabb kihívókkal kell megküzdenie, az némiképp más helyzetet teremthet. Ehhez azonban az is kellhet, hogy Leclerc jóval kevesebb megingással vezessen, Hamilton gördülékenyen beilleszkedjen a Ferrariba, Norris és Piastri pedig újabb szintet tudjon lépni, előbbi főként stabilitásban, az ausztrál tehetség pedig elsősorban az időmérő edzéseken.