Ha egy zeneszerző egy műfaj területén remekműveket alkotott, nevét és munkásságát csúcsteljesítményei fémjelzik: ezeket őrizzük emlékezetünkben, minden mást ezekhez viszonyítunk. Annál érdekesebb megismerni a szóban forgó területen tett kezdeti lépéseit, megtudni, milyenek voltak a legkorábbi próbálkozások. Péntek este erre nyílik alkalom, hiszen Haydn hangversenytermi ritkaságként számon tartott első oratóriuma csendül fel a Müpában – tájékoztatott a kulturális intézmény.
Mint olvasható, Haydn 1775-ig nem komponált oratóriumot. Ekkor, negyvenhárom évesen írta Il ritorno di Tobia (Tóbiás hazatérése) című olasz nyelvű oratóriumát Giovanni Gastone Boccherini, Luigi Boccherini testvére librettójára. A művet – addigi legterjedelmesebb, legigényesebb alkotását – élete során háromszor adták elő: először a keletkezés évében, a bécsi Tonkünstler-Societat hangversenyén, jelentős előadóapparátussal és nagy sikerrel, másodszor 1784-ben, ismét a Zeneművészek Társaságának koncertjén – ez az este arról nevezetes, hogy Haydn feltehetőleg ekkor találkozott először Mozarttal. Végül egy harmadik Tonkünstler-Societat-koncerten is megszólalt a Tóbiás hazatérése, 1808. december 22-én. Ez alkalommal jelentős riválisa akadt a műnek: éppen ezen az estén zajlott Beethoven híres szerzői estje, műsorán többek közt az V. és VI. szimfóniával, valamint a G-dúr zongoraversennyel.
A mű vokális szólamait péntek este 19 óra 30 perctől Balogh Eszter, Anders Dahlin, Kristóf Réka és Nyikolaj Borcsev személyében a régizene nemzetközi hírű specialistái adják elő. A Vashegyi György vezényelte produkció énekkara és hangszeres együttese a historikus előadópraxis két legjelentősebb magyarországi műhelye, az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus.
Az előadás online is nyomon kísérhető a Müpa Home Live oldalán.