Nyitókép: MTI/Szigetváry Zsolt

Hegedűs D. Géza – A pestisjárvány idején írt Lear királlyal nyit ma a Katona

InfoRádió
2021. május 29. 12:33
A Lear király a nagy veszteségek műve, amelyben rendíthetetlennek hitt egzisztenciák és sorsok hullanak a porba – fogalmazott az InfoRádiónak Hegedűs D. Géza, aki büszke arra, hogy a sok nehézség ellenére William Shakespeare a mának is üzenő tragédiájával nyithatják meg a Katona József Színház kapuit szombat este a nézők előtt.

A Vígszínház színésze örömmel fogadta Zsámbéki Gábor felkérését a főszerepre, és azt mondta: a rendező mindvégig lelkesíteni tudta az előadáson dolgozó művészeket.

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező az InfoRádiónak elmondta, december 20-án lett volna a Lear király bemutatója, amit Nádasdy Ádám fordításában visznek színpadra. Egy hónappal a tervezett premier előtt föl kellett függeszteni a próbafolyamatot, akkor a munka felénél tartottak. De nem álltak le, Zoomon folytatták a darab feldolgozását.

Ónodi Eszter (b1) Goneril, Lear legidősebb lánya, Bányai Kelemen Barna (b2) Kent gróf, Pelsőczy Réka (b3) Regan, Lear középső lánya és Hegedűs D. Géza (j) Lear, Britannia királya szerepében William Shakespeare Lear király című drámájának próbáján a Katona József Színházban. MTI/Szigetváry Zsolt

„Sok minden köszönhető Zsámbéki Gábor szívósságának és a társulat töretlen lelkesedésének, mert az év végi ünnepeket követően megállás nélkül

heti minimum három alkalommal estenként egy-egy jelenettel, majd mikor egy kicsit komplexebben előrébb haladtunk az elemzettséggel, akkor már több jelenetet összekötve, vagy volt úgy, hogy egész felvonással haladtunk szépen. Dolgoztunk.

Mindenki a maga otthonában, mégis egy felületen közösen együtt lehettünk, vagyis az anyag állandóan formálódott, forró maradt, nem engedtük el egy pillanatra sem, és amióta egy hónappal ezelőtt visszatértünk a színpadra, nagy intenzitással, ugyanúgy folytatjuk, de most már legalább személyesen és céltudatosan közelítve a célhoz. Május 29-én este közönség előtt fogjuk játszani a produkciót, mindannyian várjuk” – mesélt a próbafolyamatról Hegedűs D. Géza.

A színművész szerint a járvány miatt pont olyan lett a közvetlen környezet és a tág világ, hogy az hordozza azokat az elemeket, amelyek foglalata a Lear királynak is. Mint mondta,

amikor William Shakespeare írta ezt a darabot, akkor Londonban két évig pestisjárvány dúlt,

a színházak nem játszhattak.

„Ez az előadás a veszteségek műve. Egzisztenciák és sorsok hullanak a semmibe, olyanok, amelyek hosszú ideig fixnek és rendíthetetlennek mutatták magukat, ennek hihetetlen drámája van, több alaknak a darabban végig követhető sorsán át mutatkozik ez meg” – mondta az előadás címszereplője.

Hegedűs D. Géza (b) Lear, Britannia királya és Katona Péter Dániel (j) Bohóc szerepében William Shakespeare Lear király című drámájának próbáján a Katona József Színházban. MTI/Szigetváry Zsolt

„Lear király – folytatta – a világ tetejéről, a magabiztos világképpel magas társadalmi státuszból zuhan a mélybe. Shakespeare ahogy végigvezeti a műben a főhőst ezen az úton, az stációról stációra megértése az emberi létnek és az emberi sors esszenciájához jut el azzal, hogy hirtelen úgy sodródik a világ szélére, hogy mindazon, amit addig elvesztett, kívül van már. Rálát erre az egész világra és megérti azt, hogy önazonosnak lenni egyet jelent a Lear király-i minden sallangtól és kötöttségtől mentes állapottal.”


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hegedűs D. Géza – A pestisjárvány idején írt Lear királlyal nyit ma a Katona
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást