A szerdán megjelent kormányrendelet a múzeum új helyszínének megvalósítását célzó beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé, míg
a beruházást kiemelten közérdekű beruházássá nyilvánította.
A kormány határozatot hozott továbbá a kiállítóhely előkészítésének további támogatásáról, valamint az intézmény átmeneti működéséhez szükséges többletforrás biztosításáról is. A határozat a vázlatterv, az engedélyezési terv, valamint a kivitelezési terv elkészítésére a 2021-2023. évben összesen 5,7 milliárd forintot biztosít. Az előkészítési fázisokat legkésőbb 2023. december 31-ig kell megvalósítani.
A Közlekedési Múzeum csütörtöki közleményében hangsúlyozta: a döntés fontos mérföldkő az intézmény számára, és megerősítette a kormány elkötelezettségét Budapest fejlesztése, az új Közlekedési Múzeum létrehozása és a rozsdaövezetek megújítása iránt. A mostani döntés eredményeként megindulhat a teljes körű generáltervezés, a kapcsolódó parkkal, közlekedési kapcsolatokkal, az új állandó és szabadtéri kiállítások tervezésével.
Új állandó kiállítás lesz
Mint a közlemény emlékeztet, az épületegyüttes terveinek elkészítésére tavaly nemzetközi tervpályázaton választották ki a Diller Scofidio+Renfrót és magyar partnerét, a Noll Tamás vezette M-Teampannont.
A győztes koncepció nyomán azonnal megkezdődött a tartalmi munka, amely most újabb fázisába jutott, miután a múzeum megkapta a kormánytól a szükséges támogatást minden, a kivitelezés megkezdéséhez szükséges építészeti terv, előkészítő munka elvégzésére, beleértve a terület közlekedési kapcsolatai és az új állandó kiállítás tervezését is - áll a közleményben.
"A mostani döntésnek köszönhetően óriási lépést teszünk az új Közlekedési Múzeum megvalósulása felé (...) Ez a beruházás nemcsak múzeumépítés, hanem átfogó városfejlesztés is, új zöldterületekkel, gyalogos kapcsolatokkal, tömegközlekedési fejlesztésekkel, melyek eredményeként óriási barnamezős területen teljesen új kulturális központ alakul majd ki Kőbányán, csatlakozva az Opera már elkészült, gyönyörű, új műhelyházához. A tervezési munka nem csak a múzeumépületre, hanem a környező parkra, szabadtéri és állandó kiállításra, vasúti megállóra, közúti kapcsolatokra,
új nosztalgiavillamosok számára készülő végállomásra
és a környező kisebb épületek felújítására is kiterjed" - idézi a közlemény Vitézy Dávidot, a múzeum főigazgatóját.
Kétszer nagyobb lesz az állandó kiállítás területe
Charles Renfro, a Diller Scofidio+Renfro építésziroda egyik vezetője azt hangsúlyozta, hogy a projekt célja a gyönyörű vasúti történelmi építmények megőrzése és a környék felélesztése egy világszínvonalú múzeum segítségével.
Mint a közlemény felidézi, a területen 1867 és 2009 között az ország legjelentősebb vasúti járműjavító bázisa működött; a megüresedett egykori üzemet a kormány 2017 decemberében jelölte ki az új Közlekedési Múzeum helyszínéül.
Az új múzeum a korábbinál kétszer nagyobb állandó kiállítással, a barnamezős terület vasúti megállóhely-fejlesztést is magába foglaló rehabilitációjával, közösségi tereivel és új, minőségi zöldfelületeivel az egész városrész megújulásának katalizátora lehet.
Az új kiállításba mintegy 3000 műtárgy kerül be, és összesen 619 jármű lesz megtekinthető.
A komplexum az állandó, időszaki és szabadtéri kiállítások mellett több ezer műtárgynak biztosít majd helyet részben látogatható műtárgyraktárakban, és itt épül fel az Európa legnagyobbjai közé tartozó, mintegy negyedmillió kötetes közlekedési-műszaki szakkönyvtár is a magyar tudósok hagyatékát és a magyar gyárak iratanyagát őrző archívummal, kutatószobákkal, konferenciatermekkel.
A múzeum ezen felül új restaurátorműhelyeket és országos kompetenciaközpontot is létesít a műszaki és közlekedési tárgyak, járművek felújítási, állományvédelmi munkájának háttérbázisaként - áll a Közlekedési Múzeum közleményében.