Április 19-től vetítik a hazai mozikban a Balázs Béla-díjas Mosonyi Szabolcs és alkotótársa, Bagladi Erika forgatókönyvíró-producer legújabb természetfilmjét, a Vad Balatont, amely négy évszakon át mutatja be Magyarország legnagyobb tavának élővilágát, valamint a Balaton keletkezésével is megismerteti a nézőt.
Mosonyi Szabolcs, a film rendezője és operatőre az InfoRádióban elmondta, hogy a négy évszakos filmet két évig forgatták, az utómunka pedig fél évig tartott. A film összekapcsolja a geológiát a vadvilággal. Koncepciójuk volt, hogy klasszikus természetfilmet csináljanak, amely az évszakokat követi, de bevontak még egy idővonalat is, amely visszafelé megy a földtörténetben.
A film elején mutatják be a Nagybereket, amely néhány száz évvel ezelőtt alakult ki. Százezer-millió évet visszafelé haladva az időben jelennek meg a filmben többek között a vulkánok, a Pannon-tó üledékei, később pedig az ősóceán maradványai. Minden geológiai formát hozzákapcsolták a vadvilág egyik szereplőjéhez.
"Így bukkan elő például egy ősi vulkán kürtőjében fészkelő hollópár, vagy a valamikori tenger üledékébe ma fészküket vájó gyurgyalagok"
- mondta Mosonyi Szabolcs.
"A klasszikus természetfilmek stílusában, tavasztól haladunk sorban az év különböző hónapjain és évszakjain keresztül. A téllel különösen szerencsénk volt, több héten át hatalmas jégtáblákat, jégtorlaszokat lehetett filmezni" - tette hozzá.
A filmben a gyönyörű tájak mellett felbukkannak állatok is. Mosonyi Szabolcs szerint a Balaton vadvilága változatos, ezt a filmben is be tudták mutatni.
"A balinok, süllők ívását is sikerült lefilmeznünk. De bemutattunk vadmacskákat is, akik a ritkábban lakott hegyvidéken élnek, vagy várfalon költő vándorsólymokat is" - mondta a rendező.
A képek nagy része 4K-ban készült, de például a gyurgyalagok verekedéséről vagy a pontyok ívásáról szóló felvételeket HD-ben rögzítették.
"Szinte minden témához, amit szerettünk volna lefilmezni, külön kamerák kellettek.
A legextrémebb eset az volt, amikor a vándorsólymok filmezéséhez hatalmas teleobjektívet kellett felcipelnünk a hegyre. A denevérek filmezéséhez infrakamerát kellett használnunk, és így zavarás nélkül tudtuk filmezni őket, vagy más éjszakai állatokat" - mesélte Mosonyi.
A rendező kifejtette, hogy a film születésénél a koncepció az volt, hogy sok legyen a 4K-s tájképfelvétel, mert így a normál HD televízió felbontásának négyszeresét tudták vászonra vinni.
"Ez adja a különleges élményt, ezért moziban érdemes megnézni a filmet, mert még látványosabb, mint televízióban"
- mondta a rendező.