Nyitókép: Kallos Bea

Első filmjével Cannes-ban versenyez a magyar rendezőnő

Infostart / InfoRádió - Seres Gerda
2018. április 19. 17:54
Szilágyi Zsófia első játékfilmje meghívást kapott a 71. cannes-i filmfesztiválra. Az Egy nap című alkotás a Kritikusok Hete elnevezésű szekcióban versenyez az Arany Kamera díjért. A Szamosi Zsófia főszereplésével készített film egy háromgyerekes nő percekre beosztott napjának hétköznapi nehézségeiről, humoráról és drámájáról mesél.

Nem marad hazai versenyző nélkül az idei Cannes-i filmfesztivál, ugyanis a magyar rendezőnő első filmjét beválogatták a Kritikusok Hete (Semaine de la critique) programjába. Szilágyi Zsófia Egy nap című első mozifilmjével meghívást kapott a nagy presztízsű versenybe, ahol minden évben mindössze hét pályakezdő filmrendező mutatkozhat be. A korábbi évek felfedezettjei között volt Jacques Audiard, Alejandro González Iñarritu, Ken Loach, François Ozon, Wong Kar Wai, Jeff Nichols és Kocsis Ágnes is - derül ki a Filmalap információiból.

Az Egy nap Szilágyi Zsófia első mozifilmje, amelynek főhőse (Szamosi Zsófia) egy háromgyerekes családanya. A cselekmény nagy része a hétköznapok rutinjára épül, a háttérben egy házasság válsága húzódik. A dráma a "halasztásra ítélt pillanatokból" bontakozik ki.

A világpremier Cannes-ban lesz májusban a Kritikusok Hetén,

a magyar alkotás versenyben lesz a május 8-án kezdődő fesztivál valamennyi szekciójában bemutatásra kerülő legjobb első filmet illető Arany Kamera díjért is.

Szilágyi Zsófia az InfoRádiónak elmondta, hogy a film alapötletét egy barátnője ihlette, akinek két kisgyereke van. A barátnő elmesélte egy napját 10 percekre lebontva, a további koncepció ebből bontakozott ki.

"Az egészen meghökkentő volt számomra, hogy egy kisgyerekes anyának a hétköznapjai hogyan telnek, és amellett, hogy mennyire szép dolog anyának lenni, mennyire nehéz is"

- mondta.

Az egyik kiindulópont tehát ez volt számára, a film ezért akar a hétköznapokról, hétköznapiságról, vagy az anyák hétköznapijairól szólni. Elmondta, hogy a másik kiindulópontja az volt, hogy a hétköznapi és rutinszerű cselekedetek hátterében húzódik egy házassági válság, aminek következtében a főhősnő a kötelességeit teljesíti, és közben elfelejti, hogy ő mit szeretne igazán.

Hozzátette azt is, hogy örülnek annak, hogyha a hasonló helyzetben lévők ráismernének magukra, és ezáltal bele tudnának illeszkedni a történetbe, a nőnek a helyzetébe.

A film egy kísérlet arra, hogy végig lehet-e csinálni egy nő egyetlen napját úgy, hogy az unalmasnak tűnő, a filmekből általában kivágásra szánt részleteket nem hagyják ki belőle.

"A filmes eszközökben az volt a kihívás, hogy én nagyon szerettem volna mindazokat a fázisokat belepréselni ebbe a filmbe, amit jobbára kihagyni szokás"

- mesélte Szilágyi Zsófia.

Hozzátette, hogy a napi rutinba tartozó részeket - a gyerekek öltöztetése, vetkőztetése, bevásárlás, megbeszélés - az érdekesebb cselekmény érdekében ki szokták hagyni.

"Én szerettem volna ezt végigcsinálni, hogy mit jelent felkelteni a gyereket, mit jelent reggelizni, milyen az, amikor valaki nem tudja bepakolni az iskolatáskáját, nem akar fogat mosni" - mondta.

A rendezőnő célja az volt, hogy megmutassa a hétköznapi "őrületet", amit a gyerekes családok naponta átélnek, kidomborítva ennek a szépségét, humorát, és nehézségét.

"A "sár" mivoltát is szerettem volna megmutatni, amiben előre kell menni, mindent végig kell csinálni, és semmit nem lehet átugrani"

- összegezte Szilágyi Zsófia.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Magyar elsőfilmes Cannes-ban
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást