A festmény 1783-ban készült, és a 27 esztendős, szürke parókás Wolfgang Amadeus Mozartot ábrázolja vörös felöltőben. A portré valószínűleg az osztrák udvari festő, Joseph Hickel alkotása.
A zeneszerzőről legsikeresebb, bécsi éveiben - 1781 és 1791 között - csupán négy hiteles portré készült, a legismertebb, őt ábrázoló festményt pedig 18 évvel halála után festette Barbara Kraft.
Az újonnan felbukkant képet a londoni King's College professzora, Cliff Eisen hitelesítette, aki szerint ez az alkotás valószínűleg a legfontosabb Mozart-portré, amely a zeneszerző 1791-es halála óta előkerült.
A 48x35 centiméter nagyságú alkotást egy amerikai gyűjtő vásárolta meg három évvel ezelőtt Johann Lorenz Hagenauer leszármazottjától. Hagenauer a zseniális zeneszerző édesapjának, Leopold Mozartnak volt közeli barátja.
Mozart levele a legfőbb bizonyíték
Cliff Eisen szerint több bizonyíték is utal arra, hogy a portré modellje valóban Wolfgang Amadeus Mozart volt. Egyikük egy levél, amelyet a zeneszerző 1782 szeptemberében írt egyik patrónusának, és amelyben egy vörös felöltőről álmodozik.
"Tényleg muszáj szereznem egy ilyen kabátot, már csak a gombjai miatt is megéri, amelyek után jó ideje sóvárgok... gyöngyház gombok, fehér kövecskékkel körberakva a széleken, és egy csodálatos sárgával középen" - áll a levélben.
Egy hónappal később már köszönetét fejezte ki pártfogójának, Martha Elisabeth von Waldstätten bárónőnek, amiért az megígérte, hogy megszerzi neki az óhajtott ruhadarabot.
Nemcsak Cliff Eisen tartja jelentősnek a felfedezést, hanem a Sheffieldi Egyetem Mozart-szakértője, Simon Keefe professzor is.
"Ha figyelembe vesszük, hogy milyen kevés hiteles portré készült Mozartról élete utolsó tíz évében, a kép már önmagában is jelentős alkotás. Mondanom sem kell, hogy ennek láttán újra kell gondolnunk, hogyan is nézett ki Mozart valójában" - tette hozzá a professzor.