Yugoslavian President Marshal Josip Broz Tito is aboard the Naval ship Galeb, off North Foreland in the Thames Estuary, Kent, March 14th 1953. (Photo by Keystone/Hulton Archive/Getty Images)
Nyitókép: Keystone/Hulton Archive/Getty Images

Múzeummá alakítják át Tito legendás luxushajóját

Infostart / MTI
2025. február 16. 15:03
Az 1938-ban épült hajó harminc éven át szolgálta a kommunista vezetőt, fedélzeten gyakran fontos diplomáciai tárgyalások is folytak.

Felújították Josip Broz Tito egykori jugoszláv elnök legendás luxushajóját, a Galebet (Sirály), amely újra behajózott Rijeka kikötőjébe, és amelyet múzeummá alakítanak át. Marko Filipovic polgármester közölte: ez lesz az első hajómúzeum Horvátországban, és a tervek szerint 50 ezer látogatót fogad majd évente. A munkálatok 12,4 millió euróba kerülnek, az Európai Unió korábban 4,2 millió euróval támogatta a projektet, míg a rijekai önkormányzat 1,6 millió euróval járult hozzá.

A hajót eredeti állapotában a kraljevicai Dalmont hajógyárban újították fel négy éven keresztül, és 2019 óta számos munkálatot végeztek el rajta. A hajó 4300 négyzetméteres felülettel rendelkezik, amelyből 1500-at alakítanának át múzeummá, 900 négyzetméter vendéglátási célokra használható, míg 400 négyzetmétert szálláslehetőségként. Erre pályázatot írtak ki, amelyre várják a jelentkezőket. A polgármester szerint a megnyitó májusban vagy júniusban várható.

Az 1938-ban épült hajó harminc éven át szolgálta a kommunista vezetőt.

A vezér halála és Jugoszlávia felbomlása után a hajó sokáig Montenegróban vesztegelt, és kis híján hajótemetőben végezte. 1990-ben egy görög hajótulajdonos vásárolta meg, aki luxushajót akart varázsolni belőle. A Galebet az észak-dalmáciai Viktor Lenac hajógyárba vontatták, ahol felújításra várt, de pénzhiány miatt végül nem sikerült véghez vinni a tervet. Rijeka városa árverésen vette meg a hajót 2009-ben 150 ezer dollárért. Később a Galeb Horvátország védett kulturális örökségévé vált, ezért a hajót az örökségvédelmi előírásokkal összhangban kellett hasznosíthatóvá tenni.

A Galeb kereskedelmi hajóként kezdte 1938-ban Genovában. A második világháborúban kisegítő cirkálóként használták, 1943-ban egy évre a német flotta hadizsákmánya lett. Új nevet is kapott: Kiebitz. A Kvarner-öbölben ez idő alatt mintegy 5000 tengeri aknát helyezett el. Egy légitámadásban súlyosan megsérült, elsüllyedt és csak három évvel később, 1947-ben hozták felszínre és építették újjá. 1953-ban Tito elnök luxushajójaként a Galeb élete új szakaszába lépett. A fedélzeten gyakran fontos diplomáciai tárgyalások is folytak.

Tito híres filmsztárokat is fogadott a hajón, köztük Sophia Lorent és Elisabeth Taylort.

A Galeb csaknem három évtizedig, Tito 1980-as haláláig az elnök úszó hivatalaként szolgált. Ezalatt több mint 18 ezer tengeri mérföldet tett meg, három földrész 18 országában kötött ki. Jugoszlávia felbomlása előtt a Galeb utolsó küldetésként 1991-ben Szlovéniából szállította el a jugoszláv hadsereg katonáit, miután Ljubljana mindössze két hétig tartó harcok után kikiáltotta függetlenségét. A jacht ezután a Kotori-öbölbe, Montenegróba vonult vissza.