Nyitókép: Uli Deck/picture alliance/Getty Images

A Mercedes vezérigazgatója megmondta, az EU hová tegye a kínai autógyártókat

Infostart
2025. január 21. 13:55
Ola Källenius szerint az EU-nak minden autógyártó számára biztosítania kell a szabad versenyt, a többit majd a piac eldönti.

"Ne erősítsük a protekcionista gazdaságpolitikát, mert mi is sokat veszíthetünk" - mondta Ola Källenius, a Mercedes vezérigazgatója arra utalva, hogy az EU októberben védővámot vetett ki a Kínából importált elektromos autókra, miután a feltételezések szerint a kínai autógyártók nagymértékű állami támogatásban részesültek - írja a Financial Times cikke nyomán a Telex.

A döntés leghangosabb ellenzői a német autógyárak voltak, attól tartva, hogy a kínai vezetés ellenlépésként az európai autógyártókat büntetné. A német járműipari vállalatoknak nem jönne jól, ha csökkenne az autóik iránti kereslet a kínai piacon, mivel az európai kereslet csökkenése miatt már most is súlyos problémákkal küzdenek - írják.

Ola Källenius szerint

azért is megegyezésre kellene törekednie az Európai Uniónak Kínával, mert utóbbi a globális ellátási lánc szerves részévé vált.

Számos európai gyártó tőlük szerzi be a gyártáshoz szükséges anyagokat, alkatrészeket, chipeket. Emellett az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) már előre próbálja oldani a feszültséget a kedden beiktatásra kerülő Donald Trump amerikai elnök és az EU között. A szervezet felszólította az uniós vezetőket, ne alkalmazzanak megtorló intézkedéseket a Donald Trump által kilátásba helyezett vámok ellen.

A Mercedes vezérigazgatója szerint amikor az 1980-as években a német autógyártók be akartak lépni az akkor még feltörekvőben lévő kínai piacra, a kínai kormány arra kérte őket, hogy fektessenek be az országban, építsenek gyárakat, hozzanak létre közös vállalkozásokat kínai cégekkel. Ola Källenius úgy véli, most az EU-nak is hasonlóan kéne hozzáállnia a kínai autógyártókhoz, amikor azok az európai piacra szeretnének belépni.