Nyitókép: MTI/EPA/Alex Plavevski

Megállapodás a Volkswagen karácsonyfája alatt: nem lesz gyárbezárás, a járműgyártás mégis több helyen leáll

Infostart
2024. december 23. 18:40
A pirruszi győzelemnél mindenképp több: a maguk módján történelmet írtak Németország, egyben Európa legnagyobb autógyára, a Volkswagen alkalmazottai. Az IG Metall szakszervezet segédletével maratoni tárgyalások után elérték, hogy az igazgatóság lemondott a tervezett üzembezárásokról, és az elbocsátások is halasztódnak.

Oliver Blume vezérigazgató hónapok óta beszélt arról, hogy 2027-től üzembezárások és jelentős elbocsátások lesznek. Az autógyártó cég vezetője a kereslet általános – külföldi és hazai – visszaesésére hivatkozott, különös tekintettel az elektromos autók vásárlására. Másik fő érve pedig az állítása szerint magas munkaerőköltségek lefaragásénak szükségessége volt.

A wolfsburgi székhelyű cég Németországban tíz üzemmel rendelkezik, az alkalmazottak száma meghaladja a 130 ezret.

Blume, illetve az igazgatótanács korábban arról tájékoztatott, hogy a tíz üzem közül hármat zárnak be.

Az üzemi tanács, illetve az alkalmazottak érdekeit képviselő IG Metall szakszervezet tiltakozásul szeptembertől válságegyeztetést kezdeményezett. Azóta több tárgyalási fordulóra került sor, amelyeknél követeléseiket a cég dolgozói szinte minden alkalommal széles körű sztrájkkal támasztották alá. A harmadik forduló így arról lett híres, hogy szerte az országban több mint százezer alkalmazott szüntette be a munkát.

Az utolsó fordulót a hét elején kezdték arra figyelmeztetve, hogy amennyiben nem születik megállapodás, 2025-től eddig nem tapasztalt mértékű tiltakozó megmozdulásokat terveznek.

A maratoni, éjt nappallá tévő, összesen 70 órásra húzódó tárgyalások példa nélkülinek számítottak az 1937-ben alapított cég történetében. Az egyeztetések végül a karácsonyi ünnepek előestéjén megállapodással értek véget. Az igazgatótanács lemondott a kilátásba helyezett üzembezárásokról, és finomított a tervezett elbocsátásokon is. Egyidejűleg ígéretet tett ara, hogy 2030-ig garantálja a munkahelyek biztonságáról általa korábban felmondott szerződés érvényben maradását.

A munkavállalók ennek fejében megerősítették azt a korábban már jelzett vállalásukat, amely szerint az elkövetkező években lemondanak a béremelésről,

továbbá elfogadják azt is, hogy csökkentsék a rendszeres bónuszokat.

Arról ugyanakkor egyfajta kompromisszumos egyezség jött létre, hogy 2035-ig mintegy 35 ezer munkahely megszűnik, és erre "szociálisan elfogadható" módon kerül sor.

Ami az üzemeket illeti, a megállapodás tartalmazza azt is, hogy a VW drezdai és osnabrückei gyárában 2026-tól, illetve 2027-től felhagynak a járműgyártással, ugyanakkor mindkét helyszín jövőjét illetően "átfogó alternatív koncepciót" dolgoznak ki.

Az IG Metall szakszervezet főtárgyalója a ZDF közszolgálati médiumnak nyilatkozva úgy értékelte, hogy hogy az alkalmazottak "fájdalmas engedményeket" tettek. Ennek ellenére sikerült kedvezőbb kilátásokat biztosítani az alkalmazottak számára, tette hozzá. Az üzemi tanács vezetője szerint a megállapodás azt bizonyította, hogy a Volkswagennél a munkaerő akarata ellenére tervezett megszorítások "kudarcot" vallottak.

A VW igazgatótanácsának képviselője ugyanakkor azt hangoztatta, hogy nehéz, de fontos döntések születtek a jövőre nézve. Ezek a döntések hozzájárulnak a munkaerőköltségek csökkentéséhez, tovább a cég versenyképességének erősítéséhez, emelte ki.