Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma kérvényezni fogja, hogy kötelezzék az Alphabet tulajdonában lévő Google-t a Chrome internetes böngészőjének eladására - írja a Reuters cikke nyomán a vg.hu. Az igazságügyi minisztérium mindezen túl arra is javaslatot fog tenni, hogy intézkedéseket rendeljenek el a Gemini mesterséges intelligencia és az Android operációs rendszer kapcsán is.
Mint írják, a Google a Chrome böngésző révén részben irányítja, milyen hirdetéseket látnak az emberek, illetve hogyan tekintenek az internetre.
A Chrome jellemzően a Google keresőmotorját használja, információkat gyűjt, amik a Google-hirdetések számára fontosak, így becslések szerint birtokolja a globális böngészőpiac kétharmadát.
Lee-Anne Mulholland, a Google szabályozási ügyekért felelős alelnöke szerint az igazságügyi minisztérium döntése túlzón radikális, ami messze túlmutat az ügy jogi kérdésein, és kárt okozna a fogyasztóknak. Ez az intézkedés lenne a Biden-kormányzat egyik legagresszívebb kísérlete a nagy techcégek monopóliumának visszaszorítására - írja a lap.
Az ügyre a legnagyobb hatással Donald Trump újraválasztása lehet. A volt-leendő elnök két hónappal a választás előtt azt állította, vádat emelne a Google ellen, mert feltételezi, hogy politikailag elfogult. Viszont egy hónappal később megkérdőjelezte, hogy jó ötlet-e a cég feldarabolása.
A Google fellebbezést tervez, mihelyst Amit Mehta kerületi bíró végleges döntést hoz, ami 2025 augusztusára várható.
A bíró a javasolt intézkedések tárgyalását 2025 áprilisára tűzte ki. Több lehetséges megoldást is felvázoltak az ügyészek az ügyben:
- egyrészt felmerülhet, hogy a Google milliárdokat fizet évente például az Apple-nek, hogy megmaradjon alapértelmezett keresőmotornak a vállalat okostelefonjain és táblagépein,
- de az is megtörténhet, hogy eladják a Chrome-ot és az Androidot is.
Tekintve, hogy hatalmas a Google Chrome piaci részesedése, kulcsfontosságú bevételforrást jelent a vállalat számára. Ezen kívül, amikor a felhasználók Google-fiókkal jelentkeznek be a Chrome-ba, célzottabb hirdetéseket is kínálhatnak számukra. A tech-vállalat kitart amellett, hogy a keresőmotor a minőségével nyerte el a felhasználók bizalmát, és hangsúlyozza, hogy erős versenytársaik vannak, például az Amazon.