Nyitókép: Unsplash

Az egekbe szökött Indiában a légi bombafenyegetések száma

Infostart
2024. november 15. 07:50
Csak október második felében 500 bejelentés érkezett indiai repülőgépeken és reptereken elhelyezett állítólagos bombákról, ami több, mint egész évben addig összesen.

Január és szeptember között átlagosan 20 bombafenyegetés futott be havonta, ami októberben hirtelen 500-ra ugrott, különösen a hónap második felében. Csak október 29-én több mint 100 fenyegetés futott be az indiai hatóságokhoz - írja a Reuters az indiai helyzetről.

A bombariadók több száz belföldi és külföldi járaton okoztak késéseket, járattörléseket. Az Osprey Flight Solutions légi kockázatelemző társaság szerint a fenyegetések nem jelentettek közvetlen veszélyt a légi közlekedésre, azonban

a hamis bejelentéseknek komoly hatása van az irányításra, több biztonsági ellenőrzést tesznek szükségessé, megnövelik az üzemeltetési költségeket, és összességében feszültséget keltenek az utasokban.

Habár a fenyegetésekről kiderült, hogy hamisak voltak, a hatóságoknak minden esetben úgy kell őket kezelniük ezeket, mintha valódi veszély állna fenn.

Az Air India a lapnak azt nyilatkozta, a rendőrséghez hasonlóan felelősségteljes üzemeltetőként ők is komolyan vesznek minden bejelentést, miután október 15-én egy Szingapúrba tartó járat emiatt vadászgépek kíséretében kellett hogy kényszerleszállást hajtson végre.

Még vizsgálják az illetékesek, hogy mi az oka a hamis bombafenyegetések megemelkedett számának. Néhány gyanúsítottat már el is fogtak, többek között egy kiskorút, aki egy hét leforgása alatt három járaton is bombariadót csinált X-re posztolt fenyegetéseivel.

Egy Osprey-jelentés rávilágított, hogy a bombariadók jelentős része szintén X-posztokban bukkant fel, több járatot is megnevezve egy-egy alkalommal. Az ezeket publikáló fiókokat azóta eltávolították vagy törölték, de mint írják, újabbak és újabbak bukkantak fel. A cég arról is beszámolt, hogy a hatóságok folyamatosan igyekeznek kideríteni, kik és miért állnak ezek mögött a fenyegetések mögött.

Ha az érintett repülőgép még nem szállt fel, mikor befut a fenyegetés, az általában késést eredményez, ám amikor a gép már a levegőben tartózkodik, akkor könnyen lehet elterelés, kényszerleszállás a vége, ami még nagyobb késedelmet okoz

- írja a portál. Bizonyos esetekben helyettesítő járatot szerveznek, sőt, egy esetben, amikor egy Delhiből Chicagóba tartó gépnek egy félreeső kanadai reptéren kellett leszállnia, a Kanadai Légierő biztosította a pótlást az utasok számára, igaz, több mint 18 órát vesztegeltek előtte.

Egyelőre még csak a káosz tapasztalható a bombariadók miatt, azonban a jelenség hosszútávú hatásai, amiket az indiai légi közlekedésre fog gyakorolni, még nem derültek ki. Friss helyi sajtóbeszámolók szerint azóta csökkent a bejelentések száma, amit két, nevét elhallgatni kívánó légitársaság is megerősített. Az indiai polgári légi közlekedési minisztérium nem válaszolt a Reuters által feltett, a jelenlegi helyzetre vonatkozó kérdésekre, illetve arra, hogy áll most a nyomozás.