Január és szeptember között átlagosan 20 bombafenyegetés futott be havonta, ami októberben hirtelen 500-ra ugrott, különösen a hónap második felében. Csak október 29-én több mint 100 fenyegetés futott be az indiai hatóságokhoz - írja a Reuters az indiai helyzetről.
A bombariadók több száz belföldi és külföldi járaton okoztak késéseket, járattörléseket. Az Osprey Flight Solutions légi kockázatelemző társaság szerint a fenyegetések nem jelentettek közvetlen veszélyt a légi közlekedésre, azonban
a hamis bejelentéseknek komoly hatása van az irányításra, több biztonsági ellenőrzést tesznek szükségessé, megnövelik az üzemeltetési költségeket, és összességében feszültséget keltenek az utasokban.
Habár a fenyegetésekről kiderült, hogy hamisak voltak, a hatóságoknak minden esetben úgy kell őket kezelniük ezeket, mintha valódi veszély állna fenn.
Az Air India a lapnak azt nyilatkozta, a rendőrséghez hasonlóan felelősségteljes üzemeltetőként ők is komolyan vesznek minden bejelentést, miután október 15-én egy Szingapúrba tartó járat emiatt vadászgépek kíséretében kellett hogy kényszerleszállást hajtson végre.
Még vizsgálják az illetékesek, hogy mi az oka a hamis bombafenyegetések megemelkedett számának. Néhány gyanúsítottat már el is fogtak, többek között egy kiskorút, aki egy hét leforgása alatt három járaton is bombariadót csinált X-re posztolt fenyegetéseivel.
Egy Osprey-jelentés rávilágított, hogy a bombariadók jelentős része szintén X-posztokban bukkant fel, több járatot is megnevezve egy-egy alkalommal. Az ezeket publikáló fiókokat azóta eltávolították vagy törölték, de mint írják, újabbak és újabbak bukkantak fel. A cég arról is beszámolt, hogy a hatóságok folyamatosan igyekeznek kideríteni, kik és miért állnak ezek mögött a fenyegetések mögött.
Ha az érintett repülőgép még nem szállt fel, mikor befut a fenyegetés, az általában késést eredményez, ám amikor a gép már a levegőben tartózkodik, akkor könnyen lehet elterelés, kényszerleszállás a vége, ami még nagyobb késedelmet okoz
- írja a portál. Bizonyos esetekben helyettesítő járatot szerveznek, sőt, egy esetben, amikor egy Delhiből Chicagóba tartó gépnek egy félreeső kanadai reptéren kellett leszállnia, a Kanadai Légierő biztosította a pótlást az utasok számára, igaz, több mint 18 órát vesztegeltek előtte.
Egyelőre még csak a káosz tapasztalható a bombariadók miatt, azonban a jelenség hosszútávú hatásai, amiket az indiai légi közlekedésre fog gyakorolni, még nem derültek ki. Friss helyi sajtóbeszámolók szerint azóta csökkent a bejelentések száma, amit két, nevét elhallgatni kívánó légitársaság is megerősített. Az indiai polgári légi közlekedési minisztérium nem válaszolt a Reuters által feltett, a jelenlegi helyzetre vonatkozó kérdésekre, illetve arra, hogy áll most a nyomozás.