Dollárezreket lehet azzal keresni, ha valaki hamisított képeket, vagy alaptalan összeesküvés elméleteket tesz közzé és azt felkapják a közösségi oldalak – írja a BBC. A brit médiacég munkatársának sikerült két amerikai influenszerrel is beszélnie, akik – elmondásuk szerint – egész jól megélnek ebből.
A lényeg az, hogy minél több bejegyzést osszanak meg, a lehető leggyakrabban, mert ezzel nő a látogatóik száma. Azt pedig egy idő után a közösségi oldalak üzemeltetői pénzzel honorálják. Mostanáig az ilyen jövedelemszerzés nem igazán volt jellemző, de az amerikai választási kampány mindent megváltoztatott. Miután mindkét elnökjelölt igyekszik lejáratni az ellenfelét, hirtelen nagy lett az érdeklődés az ilyen hírek iránt, és ebben a felfokozott helyzetben "jól mennek" a kitalált történetek és az erősen manipulált videók, fényképek is. Habár az emberek többnyire tisztában vannak azzal, hogy a bejegyzések sokszor köszönőviszonyban sincsenek a valósággal,
mégis napról-napra nő a kamuhírek terjesztőinek száma.
A tartalmak közreadói pedig újabban már egyeztetnek és támogatják egymást a minél nagyobb látogatószám elérésében. A legtöbb hamis anyag az X-en jelenik meg, vélhetően azért, mert a közösségi oldal felhasználószabályzata meglehetősen laza – állítja a BBC. Nem igazán bünteti a hamisított tartalmak közreadását és arra sem fordít túl nagy figyelmet, hogy ellenőrizze, amiket a fiókok tulajdonosai megosztanak. Már-már azt hihetnénk, hogy Elon Musk közösségi oldala szinte bátorítja az álhírek terjesztését – teszi hozzá a londoni médiavállalat.
A BBC újságírójának az egyik amerikai net-celeb azt mondta: pontosan tudja, hogy az általa közreadott képi, vagy szöveges információk nem igazak. De egyfajta művészetként tekint a mesterséges intelligencia segítségével meghamisított képekre, videókra, és ezzel szerinte a követői is tisztában vannak. Az elnökválasztási kampány amúgy kimondottan jövedelmező a számára, mivel amióta beszállt a demokraták és a republikánusok küzdelmébe, pár hónap alatt több mint 11 millió állandó netes látogatója lett. A "Freedom Uncut" néven bemutatkozó floridai férfi ugyanakkor azt hangoztatta, hogy ő egyik oldalt sem támogatja, bár később elárulta, neki Donald Trump a szimpatikusabb.
Azt mesélte, hogy havonta alig pár ezer dollárt kap a kamu bejegyzésekért.
Ellenben az igazi nagyágyúk akár öt számjegyű összeget is kaszálhatnak havonta. (A BBC a látogatók számainak összevetése alapján hihetőnek tartja a havi keresetekről szóló beszámolót.) Kiderült, hogy a legnagyobb keletje a kimondottan ellentmondásos információknak van. Freedom Uncut azt is elárulta: már több amerikai politikus – helyi és országos – megkereste, hogy készítsen neki mémeket, valótlan híranyagokat, és azokat segítsen teríteni az interneten.
A másik tartalomgyártó, aki a BBC-nek nyilatkozott, egy középkorú hölgy volt. Ő a Brown Eyed Susan ("Barna Szemű Zsuzsa") álnevet használja, és lényegében megerősítette kollégája szavait. Szintén azt hangoztatta, hogy a legvadabb konteókkal lehet a legjobban keresni. Neki például rengeteget hozott a konyhára, amikor azt kezdte híresztelni, hogy Donald Trump maga rendezte meg az ellene elkövetett, júliusi merényletet. Ez szélsebesen terjedt az interneten, senkit sem érdekelt néhány nyilvánvaló tény. Például az, hogy ha megrendezett támadás volt, akkor hogyan halhatott meg az egyik néző és maga a merénylő is, illetve miként sebesülhetett meg a republikánus elnökjelölt.
"A legnyilvánvalóbb hazugságokat szeretik az olvasók a legjobban. Minél képtelenebb a sztori, annál gyorsabban adják tovább"
– nyilatkozta.
Persze néha a visszájára sülnek el a dolgok. Az egyik demokrata párti véleményvezér manipulált képet adott közre, amelyen az ifjú Kamala Harris egy gyorsétterem egyenruhájában látható. Az a kép is szélsebesen terjedt, mert a demokraták hívei azt látták benne, hogy az elnökjelölt a nép egyszerű gyermeke. Erre válaszul Donald Trump is felvette a McDonalds kötényét és nekiállt krumplit sütni, bizonyítva, hogy ő sincs messze a hétköznapi emberektől.
Aztán a republikánusok nyilvánosságra hozták, hogy míg az ő jelöltjük valóban a Mekiben dolgozott, demokrata ellenfele egy hamis képet tett közzé magáról. Vagyis a hamis fotót a demokrata kampánystáb készítette.
Ami jópofa viccnek indult, abból jókora botrány lett.
Bár a BBC-nek nyilatkozó mindkét influenszer igyekezett bagatellizálni a tevékenysége jelentőségét, azért a szavaikból kiderült, hogy talán mégiscsak tisztában vannak azzal, milyen mértékben képesek befolyásolni a közhangulatot. Ez pedig – különösen egy ennyire kiélezett választási harcban – akár döntő tényező is lehet. Az ingadozó szavazók jó része talán éppen egy-két ilyen jól hangzó netes hazugság, vagy átszerkesztett kép, videó hatására fog dönteni arról, ki legyen az Egyesült Államok következő elnöke.