Nyitókép: The Washington Post / Getty Images

Nem csitulnak a kedélyek, mindenki beszáll a "burgerpolitizálásba"

Infostart
2024. október 24. 10:34
Komolyan verseng a két nagy amerikai párt elnökjelöltje, hogy ki mondhatja magát a McDonald's egykori dolgozójának, mivel ez akár jelentős politikai tőkét is jelenthet a közelgő választáson.

Az amerikai Republikánus Párt jelöltje múlt hét vasárnap beállt krumplit sütni egy pennsylvaniai McDonald’sban, majd tartott egy rögtönzött sajtótájékoztatót a McDrive ablakán keresztül. Látogatása kettős célt szolgálhatott: egyrészt bizonyította affinitását a választókhoz azzal, hogy Amerika kedvenc éttermében töltötte idejét, másrészt árnyékot vetett Kamala Harris McVote-kampányára - írja az Index.

A republikánus elnökjelölt azt követően ült fel a gyorsétterem-vonatra, hogy ellenfele kijelentette, főiskolás korában az említett gyorsétteremláncnál dolgozott, a pénztárgépnél, a sültkrumpli-állomáson és a fagylaltgépnél szerzett tapasztalatot. Donald Trump szerint azonban ez soha nem történt meg.

A Trump-kampány egyik szóvivője, Jason Miller újságírói kérdésekre válaszolva elmondta, hogy

az elnökjelölt akciójának mozgatója az volt, hogy az elnöki székért zajló versenyben megmutassa, hogy az egyik jelölt valóban a McDonald’s-ban dolgozott.

Mint írják, a The New York Times már nevet is adott a Kamala Harris elleni támadásnak: "burgerizmus". Az elnevezés a korábbi amerikai elnök, Barack Obama 2008-as elnökválasztási kampányában megjelent "birtherizmus" kifejezéshez kapcsolódik. Ez a kifejezés akkor azon állításokban való hitet jelentette, amely szerint Obama nem született amerikai állampolgár, és ezért alkotmányosan nem volt jogosult az Egyesült Államok elnöki tisztségére. Ennek egyik terjesztője maga Donald Trump volt.

Ami egy elnökjelölt önéletrajzában csak egy apró részletnek tűnhet, az mostanra a politikai körökben egyértelműen a választási kampány központi elemévé vált - írja a lap. Nate Kirby, a McDonald's UK korábbi kommunikációs vezetője szerint a gyorséttermes múlt egyfajta kampányüzenetet hordoz:

"Ez egy rövidítés a következőre: a nép gyermeke vagyok. Nincs mit szégyellni rajta, épp ellenkezőleg: azt jelenti, hogy kész vagyok keményen dolgozni. Kiérdemeltem a pozíciómat. Olyan vagyok, mint bárki más az utcán"

- mondta. Ma már minden nyolcadik amerikai állampolgár dolgozott már étteremláncnál, ráadásul minden tizenharmadik rendszeresen fogyaszt a McDonald's-ban, vagyis jelentős azonosulási pontot jelent az étterem munkaruhájába öltözni, annak ellenére, hogy az étteremlánc hivatalos álláspontja szerint elutasítja a politizálást.