Már az év elején bejelentették: a szerb elnök és a görög miniszterelnök megállapodott abban, hogy a Budapest–Belgrád vonalat ezerötszáz kilométerrel megtoldják, így a vonat egészen Athénig száguldhat. Ebből eddig egyetlen 76 kilométeres szakasz készült el a szerb főváros és Újvidék között – még két éve. Ezt a távot a Soko, vagyis Sólyom névre keresztelt vonat 35 perc alatt teszi meg.
Az építkezés Szerbiában folytatódott, és felújították a csaknem a magyar határig, Szabadkáig vezető vágányokat is. Az Újvidék–Szabadka vonalon már az úgynevezett dinamikus tesztelés folyik – jelentette a belgrádi Vreme.
A pálya ellenőrzését a német Deutsche Bahn Systemtechnik szakemberei végzik.
A tesztelésen a mérővonat sebessége időnként elérheti az óránkénti 200 kilométert is, ezért a Szerb Vasutak arra figyelmezteti a lakosságot, hogy az állomásokon és a sínek mentén veszélyes, ezért tilos mozogni. Az intelem nem véletlen. Két éve az egyik belgrádi külvárosi pályaudvar vágányain egy szatyrokkal alaposan megpakolt nő próbált átkelni – miközben éppen átrobogott a Sólyom. A nőt szinte az utolsó pillanatban rántották fel a sínekről.
Szijjártó Péter a közép-európai infrastrukturális beruházások zászlóshajójának nevezte a Budapest–Belgrád vasútvonalat – még tavaly év végén. A magyar külügyminiszter akkor azt mondta, 2025-ben elkészül. Ezzel szemben valamivel korábban Alekszandar Vucsics szerb elnök 2026 nyarára valószínűsítette a magyarországi szakasz befejezését.