Az európai fogyasztói jogvédő szervezetek, köztük a BEUC, hivatalos panaszt nyújtottak be az Európai Bizottsághoz, melyben a világ legnagyobb videójáték-cégeit, köztük az Activision Blizzardot, az Electronic Artsot, az Epic Games-t, a Mojang Studiost, a Roblox Corporationt, a Supercellt és az Ubisoftot vádolják a fogyasztók, különösen gyermekek, „szándékos megtévesztésével”.
Az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC) állítása szerint ezek a cégek a játékon belüli virtuális valuták használatával manipulálják a felhasználókat, hogy azok többet költsenek. A virtuális valuták, mint például drágakövek, pontok vagy érmék, valódi pénzért vásárolhatók meg, ám ezek használata elhomályosítja a játékosok számára a valódi költségeket. Ez a taktika különösen a gyermekeket veszi célba, mivel ők kevésbé képesek átlátni a kiadásokat – írja az Euractiv cikkére hivatkozva a Portfolio.
A BEUC felmérései szerint a 11-14 éves európai gyermekek 84 százaléka játszik rendszeresen videójátékokkal, és átlagosan 39 eurót költenek havonta játékon belüli vásárlásokra. A játékon belüli vásárlások globális piaca 2020-ban elérte az 50 milliárd dolláros értéket.
Agustin Reyna, a BEUC vezetője szerint „a prémium játékon belüli kitalált valuták szándékosan manipulálják a fogyasztókat, és különösen nagy terhet rónak a gyermekekre”. A szervezetek azt javasolják, hogy a játékon belüli vásárlások árát mindig valós pénznemben (például euróban) kellene megjeleníteni, vagy legalább az egyenértéket fel kellene tüntetni.
A gyermekek korlátozott pénzügyi ismeretekkel rendelkeznek, és könnyen manipulálhatók a virtuális valutákkal történő vásárlások során. A BEUC szerint ez ellentétes az Európai Unió fogyasztóvédelmi szabályozásával, ezért felszólítják a szabályozókat, hogy lépjenek közbe, és biztosítsák, hogy a virtuális világban is érvényesek legyenek a valós világ szabályai.