A British Heart Foundation (BHF) még a gyorsételekkel foglalkozó cégek óriásplakátokon vagy rádión való reklámozását is betiltaná - írja a The Guardian beszámolója nyomán az Economx. A szervezet arra kéri a brit kormányt, hogy kényszerítse rá az élelmiszeripart, hogy kezdjék meg termékeik táplálóbbá tételét a gyakran magas, de rejtett, egészségre káros só- és cukorszint eltávolításával.
A BHF becslései szerint egy ehhez fogható radikális lépéssel csökkenthető lenne a szívbetegségekből adódó halálozások száma, és Angliában 2035-ig akár évi 11 ezer élet is megmenthető lenne.
Az Egyesült Királyságban 2019 és 2022 között a 60 évet betöltöttek körében nőtt a szívelégtelenség aránya, tavalyelőtt összesen 39 ezer ember halt meg a 75. életéve betöltése előtt. A szervezet kérelme azután született meg, hogy Keir Starmer miniszterelnök múlt héten bejelentette, hogy kormánya kemény lépéseket kíván tenni a betegségeket, fogyatékosságot és halált okozó közegészségügyi problémák megoldásával kapcsolatban, például a dohányzás esetleges betiltásával egyes szabadtéri helyeken.
Arra kéri a BHF a minisztereket, hogy kényszerítsék az élelmiszergyártókat arra, hogy figyelmeztetéseket helyezzenek el a termékeik csomagolásán, mivel ezt önkéntes alapon nem fogják megtenni.
Konkrét példákat is megadott a szervezet: a javaslat megtiltaná, hogy a Carabao az angol labdarúgó Ligakupát, a McDonald's a Labdarúgó Szövetség ifjúsági futballfejlesztési programját szponzorálja, a KP Snacks pedig a labdarúgó-szövetség hivatalos csapatpartnere legyen.
A BHF akcióterve szerint a sóra és a cukorra kivetett új illeték közel 2 millió krónikus betegség kialakulását akadályozhatná meg, és évi 3 milliárd fontot is megtakaríthat. Az Egyesült Királyságban 2018-ban vetettek ki cukoradót az üdítőitalokra, aminek következtében sok termék egészségesebb lett.
Jamie Oliver sztárszakács cége, a Bite Back is támogatja a kezdeményezést. James Toop, a cég vezérigazgatója szerint a nagy kihívások merész megoldásokat igényelnek, és szükség van arra, hogy a kormány közbelépjen, és szigorú szabályozásokat vezessen be, amelyek megtiltják a nagy élelmiszeripari vállalatok egészségtelen termékekkel kapcsolatos ragadozó marketing taktikáját. Kiemelte, hogy az élelmiszerek csomagolása megtévesztő, ezért gondoskodni kell róla, hogy a vállalatok egyértelmű címkéket használjanak rajtuk.
Az Élelmiszer- és Italszövetség szerint az élelmiszer- és italgyártók egyetértenek abban, hogy kemény lépésekre van szükség a rossz étrend és a túlsúly kezelése érdekében.
A brit Egészségügyi és Szociális Minisztérium nem kívánta közvetlenül véleményezni a British Heart Foundation javaslatait, csak annyit közölt, hogy az adórendszer bármilyen megreformálása a Pénzügyminisztérium hatásköre. Hozzátették, a közelmúltban már bevezették a munkahelyi egészségügyi ellenőrzéseket, hogy elősegítsék a betegségek korai felismerését. Várakozásaink szerint 2025 márciusáig akár 130 000 további egészségügyi ellenőrzésre is sor kerülhet.