A bejelentés szerint 2027 elejétől a válogatotthoz az elmúlt évtizedekben szinte hozzánőtt Adidas helyett a csapat az amerikai Nike cég felszerelésében játszik majd. A DFB pénzügyi okokkal indokolta a nagy vihart kiváltó döntést. Az már korábban ismert volt, hogy a szövetség súlyos pénzügyi gondokkal küszködik, és még inkább saját lábára kell állni a nyomasztó deficit csökkentése érdekében.
A bejelentéssel egy időben szivárgott ki az is, hogy
a szövetség a Nike-tól 2027-től 2034-ig dupla annyi bevételhez jut, mint amennyi évente a német Adidastól üti a markát.
A Handesblatt szerint konkrétan évi 100 millió euróhoz, a hazai sportszergyártó cégtől évente kapott 50 millió euró helyett.
Németország több vezető politikusa azonban nem pénzügyi, hanem "hazafias" szempontból közelítette meg a történteket. Ilyen jellegű konszenzus az elmúlt időszakban nemigen volt kormánypárti és ellenzéki politikusok között. Így Robert Habeck zöld párti gazdasági miniszter, egyben alkancellár "egy kicsivel több lokálpatriotizmust" várt volna el a szövetségtől, Karl Lauterbach szociáldemokrata egészségügyi miniszter szerinte a hibás döntés "az üzlet jegyében egy hagyományt és a haza egy darabját rombolja le". Az ellenzék vezetője, a konzervatív CDU elnöke, Friedrich Merz egyenesen úgy fogalmazott, hogy a döntés "egyszerűen hazafiatlan". Egyedül Olaf Scholz kancellár maradt "elfogulatlan", egy sajtótájékoztatón azt hangoztatva, hogy a labdarúgó-szövetség autonóm döntést hozott.
A DFB vezetői meglehetősen élesen reagáltak a politikusi nyilatkozatokra. Bernd Neuendorf, a szövetség elnöke a ZDF közszolgálati televíziónak nyilatkozva kijelentette, hogy "megdöbbentették" a politikusok kijelentései, amelyeket enyhen szólva furcsának nevezett, és úgy reagált: a DFB "örömmel áll rendelkezésre" a döntéssel kapcsolatos háttérbeszélgetésre.
Neuendorf különösen sérelmezte Robert Habeck gazdasági miniszter nyilatkozatát, mert szerinte a szövetség döntése éppen a versenyről, a piacgazdaságról szól.
"A DFB nem kér bocsánatot a jobb ajánlat elfogadásáért.
A hangsúly azon van, hogy ne okozzunk veszteséget a szövetségnek, ami biztosan megtörtént volna, ha nem fogadjuk el a Nike ajánlatát" – jelentette ki a DFB elnöke. Szerinte a politikusok a tények, a háttér ismerete nélkül fejtették ki nézeteiket, pedig a Nike kínálata messze jobb volt, mint a versenytársaké.
Hasonló élességgel nyilatkozott a DFB alelnöke, Hans-Joachim Watzke is, akit saját bevallása szerint rendkívül felbosszantották a reakciók. "Vannak akik öt évvel ezelőtt még azt mondták, hogy a hazaszeretet hangoztatása feldühíti őket, most pedig hirtelen ők fedezik fel hazaszeretetet" – fogalmazott az alelnök.
A hazafiatlanság vádjára egyébként Németországban előkeresték, hogy
az Adidas ugyan német cég, Herzogenaurachban van a központja, de a ruházati termékeinek 91 százaléka készül Ázsiában,
azon belül Kambodzsa, Vietnám és Kína a legnagyobb beszállító. A cipőknél az ázsiai gyártás aránya 97 százalék.
A német lapok arról írnak, hogy a szövetség az után került nehéz anyagi helyzetbe, hogy 2014-ben elvesztette non-profit státuszát, és tízmillió eurós nagyságrendű adót kellett elkezdenie fizetni, azóta pedig csak a pénzügyi lyukak foltozására maradt kapacitás. Most vélhetően ismét friss forrásra volt szükség, ezért kellett gyorsan megkötni a Nike-megállapodást – három évvel az Adidas-szerződés lejárta előtt.
A következő súlyos lépés a hivatalos autós partner kiválasztása lehet, mert jelenleg a Volkswagen a hivatalos szállító, csakhogy a gyártó 2025-től jelentősen csökkentené a támogatása mértékét, ezért most friss ajánlatokat vár az autós piacról is a DFB.