Az Európai Tanács elnöksége és az Európai Parlament tárgyalói február 8-án megállapodásra jutottak az európai fogyatékossági kártyát és a fogyatékossággal élő személyek európai parkolási kártyáját létrehozó irányelvről – írja a Pénzcentrum.
Az európai fogyatékossági kártyák akadálymentes, fizikai és digitális formátumban történő kiállítása a nemzeti hatóságok feladata lesz. A kártyákat az egész EU-ban elismerik majd a fogyatékosság, illetve a fogyatékosság alapján egyes szolgáltatásokra való jogosultság igazolásaként.
A jóváhagyott szöveg fenntartja és meg is erősíti az irányelv célját, azaz hogy a fogyatékossággal élő személyek az EU-n belüli rövid távú tartózkodások során az adott tagállam állampolgáraival megegyezően férhessenek hozzá az olyan különleges feltételekhez vagy kedvezményes elbánáshoz, mint a csökkentett vagy térítésmentes úthasználati díjak, az elsőbbségi hozzáférés, a segítségnyújtás és a fenntartott parkolóhelyek.
Az európai fogyatékossági kártyát díjmentesen kell kiadni és meghosszabbítani, kivéve a kártya elveszítése vagy megrongálódása esetén; a tagállamok dönthetnek úgy, hogy az európai parkolási kártya kiadásához és megújításához kapcsolódó adminisztratív költségek fedezésére díjat számítanak fel. Az európai fogyatékossági kártyán „A” betű jelölheti azt, hogy az érintett fogyatékossággal élő személy fokozott támogatásra szorul vagy jogosult személyi asszisztens segítségére.
Létrejön egy akadálymentes, valamennyi hivatalos nyelven elérhető uniós weboldal, amelyen megtalálhatók lesznek a két kártyával kapcsolatos releváns információk; ezenkívül a tagállamoknak is tájékoztatniuk kell – akadálymentes módon – a nyilvánosságot a kártyákról. A fogyatékossággal élő személyek európai parkolási kártyájának digitális formája opcionális marad a tagállamok számára.
A két társjogalkotó abban állapodott meg, hogy a tagállamoknak 2,5 évet adnak nemzeti jogszabályaik kiigazítására, az irányelv alkalmazása pedig 3,5 év múlva fog kezdődni.