A felügyelet célkeresztjében a Deutsche Telekom, a Teefónica Deutschland (02) és a Vodafone hálózati üzemeltető van. Az erről szóló, a különböző médiumok birtokába jutott levél szerint az indoklás a szolgáltatói követelmények időben történő maradéktalan teljesítésének elmulasztása.
Konkrétan 500 olyan "fehér foltról" van szó, ahol a három szolgáltató egyike sem tud legalább 100 megabites letöltést biztosítani. Ezeket a 2022/23-as évfordulóra meg kellett volna szüntetniük a szolgáltatóknak új vételi állomások létesítésével, erre kötelezettséget is vállaltak a 2019-es frekvenciapályázaton, de sem a Telekom, sem a Vodafone, sem a Telefónica Deutschland nem teljesítette maradéktalanul.
Ezenkívül a szolgáltatók egyes autópálya-alagutakban sem építettek ki megfelelő hálózatot, noha az is az előírások között volt.
A három szolgáltató ellen már szeptemberben megkezdődött a pénzbírság kiszabását kezdeményező eljárás, amiről azonban a nyilvánosság nem szerzett tudomást. Az érintett szolgáltatók az eljárással kapcsolatban állásfoglalást tehetnek közzé. Döntés a jövő évben születik.
Az egyes szolgáltatók ellen külön, de egyidőben kezdett eljárás következményeként úgynevezett "kényszerítő" pénzbírság kiszabása fenyegeti őket. A beszámolók szerint ez az első eset, hogy a bonni székhelyű hálózati felügyelet ilyen drasztikus eszközökhöz folyamodott. Noha a Telefónica Deitschland (02) a 2015-es frekvenciaaukció után már jelentős mulasztásokat követett el, a hatóságok csak figyelmeztetésben részesítették.
Az üzemeltetők azonban úgy vélik, hogy nem sértették meg az állomásbővítési követelményeket.
Ennek kapcsán egy vonatkozó kivételi szabályra hivatkoznak. Ez ugyanis kimondja, hogy ahol jogi és ténybeli okok miatt a kiépítés nem volt megvalósítható, ott a vállalt kötelezettség a tényleges teljesítése nélkül is teljesítettnek minősíthető. Ezzel szemben a felügyelet álláspontja az, hogy az indoklás bizonyos esetekben nem helytálló, egyes helyeken antennákat fel lehetett volna szerelni.
Iparági források szerint a mulasztások száma rendkívül csekély. Ha az eljárás során pénzbírság kiszabása történne, annak az esetek kevés számából fakadóan alacsonynak kellene lennie.
Az eljárás megindítása az ágazat számára inkább jelzés lenne, amely azt célozná. hogy több erőfeszítést tegyenek a hálózatok kiépítése és a szolgáltatások maradéktalan biztosítása érdekében.
Beszámolók szerint szövetségi politikusok – pártállástól függetlenül – üdvözölték az eljárás megindítását Hasonlóan reagáltak a fogyasztóvédők is, akik szerint a szigorúbb hatósági ellenőrzés "ma és a jövőben is" a fogyasztók érdekeit szolgálja.