A szervezet szerint ugyanis a hivatásos buszsofőrök hiánya nemhogy csökkenni, de inkább nőni fog az évtized végéig - adta hírül a vezess.hu. Nemcsak a városi, hanem a távolsági buszközlekedésben is egyre több a betöltetlen állás - állítja az IRU.
Specifikusan Magyarországra vonatkozó adatokat a szervezet nem tett közzé, csak a velünk nagyjából megegyező méretű Csehországból, ahol 5 százalékos a hiány. Lengyelországot, Magyarországot, Szlovákiát, Romániát, Bulgáriát, Görögországot, Szlovéniát és Horvátországot együttvéve összesen 35 ezer sofőr hiányzik az ágazatból, ez 10 százalékos buszsofőrhiányt jelent.
Az IRU szerint a következő 5-10 évben legalább 1,2 millió busz- és turistabuszsofőr fog nyugdíjba menni, ám mivel a pályakezdők száma alacsony,
előrejelzésük szerint 2028-ra már 275 ezres lehet a hiány.
A portál azt írja, szakmai körökben a női sofőrök számának növelése megoldást jelenthet, ez azonban szerintük megkérdőjelezhető, ugyanis a buszsofőr hölgyek aránya mindössze 16 százalék. A fiatalok mozgósítása szintén kevéssé eredményes, a 25 év alattiak mindössze 3 százalékának van D kategóriás jogosítványa.
Az IRU szerint a fiatalok számára akadályt jelent még a közúti személyszállításban meghatározott 21 és 24 év közötti minimuméletkor, valamint a szükséges jogosítvány megszerzésének költsége is. A harmadik világból érkező buszsofőrök is jelentős kisebbségben vannak, arányuk mindössze 5 százalék.