Nyitókép: MTI/EPA/Julien Warnand

Jourova akcióban: Az EB most a médiát szabályozná, de nem a FB és a google van a célkeresztben.

Infostart / MTI
2023. október 3. 15:19
Az Európai Bizottságot jobban aggasztja az európai államok hirdetési politikája, mint a nagy amerikai szolgáltatók dominanciája. "A média nem lehet csupán üzlet a belső piacon. A média demokráciára gyakorolt szerepe ennél sokkal fontosabb" - ezt Vera Jourová, az Európai Bizottság átláthatóságért és értékekért felelős tagja mondta Strasbourgban kedden. De sajnos nem a Facebook vagy a google vonatkozásában.

Az Európai Unió új médiaszabályozása révén keretet teremt arra, hogy az államok ne szólhassanak bele a szerkesztőségi döntésekbe, hogy az újságírókat ne lehessen megfenyegetni, valamint, hogy egyetlen médium se válhasson egyetlen kormány kizárólagos információs csatornájává - közölte Vera Jourová, az Európai Bizottság átláthatóságért és értékekért felelős tagja Strasbourgban kedden.

Vera Jourová, az Európai Parlament plenáris ülésének a tömegtájékoztatás szabadságáról, illetve a belső piaci médiaszolgáltatások közös keretének létrehozásáról szóló jogszabályról folytatott vitáján hangsúlyozta: az uniós bizottság célja új keretek megteremtése a média számára, hogy az európai demokrácia erős pillérévé váljon.

"A média nem lehet csupán üzlet a belső piacon. A média demokráciára gyakorolt szerepe ennél sokkal fontosabb" - fogalmazott.

Közölte, az Európai Bizottság első ízben fekteti le jogszabályban, hogy az államok ne folyhassanak bele a szerkesztőségi döntésekbe, hogy az újságírókat ne lehessen megfenyegetni, valamint, hogy egyedlen média se válhasson egyetlen kormány kizárólagos információs csatornájává. A jogszabály továbbá a médiumokat arra ösztönzi, hogy az összeférhetetlenségeket hozzák nyilvánosságra és tegyenek lépéseket saját függetlenségükért - mondta.

"Az etikus normák betartását és az önszabályozást bátorítjuk, valamint erősíteni próbáljuk a nemzeti médiaszabályozók szerepét a médiaszolgáltatásokat felügyelő testület létrehozásával" - fogalmazott.

Az uniós biztos elmondta: az EU továbbá erősíteni szeretné a koordinációt és a szolidaritást az olyan jelentős fenyegetésekkel szemben, mint amilyet például az orosz propaganda jelent. Emellett iránymutatásokkal kívánja segíteni a tagállamokat, hogy nemzeti intézkedések révén tegyenek a médiakoncentráció elkerülésére. Javaslatot tesz továbbá arra is, hogy a médiatartalmakat miként moderálhatják az online platformok - mondta.

Az új jogszabály a Bizottság szerint szeretné növelni az újságírók védelmét és a médiapiacok átláthatóságát - tette hozzá beszédében Vera Jourová.