2023 első hét hónapjában több mint 176 ezer illegális határátlépést rögzítettek a külső határoknál az EU-ban, ami arra enged következtetni, hogy a korábbi éveknél is nagyobb erőre kapott a migrációs hullám, már többen próbálkoznak illegálisan, mint akár a Covid előtti csúcsidőszakban.
"A közép-mediterrán útvonalon, az Olaszországhoz és Málta partjaihoz vezető szakaszon egyre többen jelennek meg" - rögzítette a tényt az InfoRádiónak nyilatkozva Tóth Klaudia, a Migrációkutató Intézet kutatója; csak ezen a csatornán 89 illegális belépést rögzítettek a hatóságok.
Mint rámutatott, az olasz belügy adatai arra engednek következtetni, hogy lassan eléri a 100 ezret az Olaszországba idén illegálisan érkezők száma, azoké, akik dokumentumok, személyi vagy útlevél nélkül jönnek, és vagy menedékkérelmet próbálnak benyújtani, vagy dolgozni szeretnének.
Emellett megemlítette a nyugat-balkáni térséget is.
"Itt csökkenést látunk az érkezési számokban, és erre a Frontex is kitér:
- Magyarország megerősítette a déli határszakasz védelmét, úgyhogy emiatt sokkal kevesebben tudnak átjutni.
- Szerbia harmonizálta vízumkritériumait az EU-hoz, ami azt jelenti, hogy aki például Tunéziából, Indiából vagy Bangladesből próbál Szerbiába beutazni, már ezeknek a személyeknek is vízumot kell igényelni, a mentesség megszűnt."
A nyugat-balkáni útvonalon egyébként továbbra is a szírek, az afgánok és a törökök próbálkoznak, "itt
a különböző embercsempész-útvonalak már professzionális szinten működnek"
- mondta Tóth Klaudia.
"A közösségi média felületein komplett utazási csomagokat ajánlanak a Közel-Keletről indulóknak, és ott próbálják magukat népszerűsíteni. Másik érdekesség - már újra a közép-mediterrán folyosóval kapcsolatban -, hogy egyre többen indulnak Tunéziából, holott az elmúlt években Líbiából jöttek. Tunéziából jellemzően elefántcsontpartiak, egyiptomiak, guineaiak, a szubszaharai térségből és a Száhel-övezetből érkeznek."
A földközi-tengeri átkelés persze továbbra is veszélyes, de azért ellentmondásos is.
"Érdekes paradoxon, hogy a vízi átkeléseket sokkal nehezebb kontrollálni és megfékezni; míg a szárazföldre lehet védelmi rendszereket létesíteni, a vízi kikötéseket egyre nehezebb megakadályozni. Nyilván
aki Afrikából indul Európa felé, részben a Szaharán is átkel, ami nagyon kockázatos, illetve a Földközi-tenger szintúgy, de jellemzően embercsempészek segítségére támaszkodnak, több ezer eurót kifizetve,
hogy leküzdjék a természeti akadályokat" - ecsetelte Tóth Klaudia.
Nemzetközi migrációs adatok szerint már mintegy kétezren odavesztek azok közül, akik tengeri átkeléssel próbálkoztak - mondta még.