Nyitókép: MTI/EPA/Jajha Arhab

Az Exxon Valdez 1989-es katasztrófájánál is nagyobb baj fenyeget

Infostart / MTI
2023. július 16. 18:11
Megérkezett Jemen partjaihoz vasárnap az ENSZ Nautica nevű tankhajója, amelyre a tervek szerint áttöltik az Arab-félsziget déli csücskénél rozsdásodó, Safer nevű tankerből az 1,14 millió hordónyi olajat, megakadályozandó egy környezeti katasztrófát.

A világszervezet tájékoztatása szerint az áttöltés már a napokban megkezdődhet, és előreláthatólag három hetet vesz majd igénybe.

Mohammed Mudavi ENSZ-projektvezető szerint nagyon nagy a katasztrófa kockázata, de a projekt lezárásával remélhetőleg elhárul. A munkálatokat nehezíti a tikkasztó hőség, az elöregedett vezetékek és a környező vizekben telepített tengeri aknák.

A világszervezet tisztségviselői régóta figyelmeztettek arra, hogy ha az 1976-ban gyártott hajó léket kap vagy felrobban (erre az ENSZ szerint egyre nagyobb az esély a rozsdásodás és a hajó gyorsan romló állapota miatt), akkor az

négyszer akkora környezetszennyezést okoz, mint az Exxon Valdez 1989-es katasztrófája Alaszkánál.

A Hodeida kikötőjénél horgonyzó tanker közel tíz éve, a jemeni polgárháború 2014-es kirobbanása óta nem esett át karbantartáson. Egy nagyszabású olajszivárgás ökológiai katasztrófát okozna, amely tönkretenné a helyi halászokat, és a létfontosságú kikötők és sótalanító üzemek bezáratását eredményezné.

Az ENSZ azért vásárolta meg márciusban a Nauticát, hogy elejét vegye egy ilyen olajszennyezésnek. A művelet a világszervezet közlése szerint több mint 140 millió dollárba kerül. Az esetleges olajszivárgás esetén a tisztítási munkálatok költségeit ugyanakkor mintegy 20 milliárd dollárra becsülik.

(A nyitóképen: A Safer olajszállító hajó a nyugat-jemeni al-Hodeidah kikötővárostól északra fekvő Ráz Ísza nevű kikötő közelében 2023. június 12-én. A partszakaszt a nemzetközileg elismert jemeni kormánnyal hadban álló húszik tartják ellenőrzésük alatt.)