Többféle rendszer, az Autovelox és a Tutor méri az olasz sztrádákon a sebességet, utóbbi az átlagot veszi alapul. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a különböző mérési pontok között eltelt idő alapján számolja ki a távolság ismeretében az átlagsebességet. A fix kamerákat általában táblák jelzik az olaszoknál. "Tutoros" mérés az olasz autópálya-kezelő oldala szerint egyebek mellett a Bolognát és Milánó, valamint a Róma és Firenze közötti autópályán is működik – írja a Totalcar.
A gyorshajtásra szigorú szabályok vonatkoznak az olaszoknál. A bírság:
- 10 km/óra alatti sebesség-túllépésnél 41-169 euró (15-63 ezer forint)
- 10-40 km/óránál 169-679 euró (63–254 ezer forint)
- 40-60 km/óránál 531-2125 euró (200-795 ezer forint)
- 60 km/h felett 828-3133 euró (310 ezer-1,2 millió forint), ráadásul az utóbbi két esetben a jogsitól is el lehet búcsúzni
Aki gyorsan hajtott az olasz utakon, várhatóan egy követeléskezelő cégtől kap angol, de esetenként magyar nyelvű kísérőlevelet tartalmazó értesítést. A szabálysértésről készült felvétel elérésének módját általában az értesítő tartalmazza.
Az olasz közlekedési bírságok öt év alatt évülnek el, elmaradt sztrádadíjak tekintetében azonban előfordulhat, hogy ennél régebbi felszólítást kapnak, mert az autópálya-fenntartó és a követelésbehajtó cégek az elmaradt díjat az olasz polgári törvénykönyv szerinti egyszerű tartozásként kezelik, így tízéves elévüléssel számolnak.
A jogosulatlan autópálya-használatért, például ha valaki nem fizetett sztrádadíjat, 430-1731 eurós (161-647 ezer forint) bírságot szabhatnak ki az olaszok. Ebben az esetben a közlekedési bírságról történő értesítés megküldésének határideje a jogsértés időpontjától számított 360 nap, illetve a követeléskezelőnek jelen esetben is a jogsértés időpontjától számított öt év áll rendelkezésére a bírság behajtására.
A rendszámtáblák azonosítását automata végzi, így előfordul, hogy a magyar rendszámmal azonos formátumú, de más tagállam hatósági jelzését viselő gépjárművet magyarként azonosítanak, és így a magyar autóst értesítik a szabálysértésről. Ha a bírságot hibás azonosítás miatt kapta, feltétlenül keresse meg a behajtó céget, illetve a hatóságot a levélben szereplő elérhetőségeken.
Olaszországi autóbérlésnél vigyázni kell arra, hogy a gépkocsiknak általában nincs behajtási engedélyük a történelmi városok belső területeire, melyek forgalmi korlátozás alatt állnak. Ha ide bérelt kocsival megy be a turista, a büntetést utóbb, a kölcsönző cégen keresztül behajtják. A büntetés – többszöri felszólítás esetén – több száz euró is lehet.
Arra is figyelni kell, hogy riasztóberendezést kell használni, ha négy éven aluli gyermek ül a kocsiban és ők csak gyermekülésben utazhatnak. A riasztó hanggal jelzi, ha a sofőr elmegy az autótól. Ha nincs riasztó, akkor 80-326 eurós (30-122 ezer forint) lehet a büntetés. A berendezést 20–50 euróért (7500-18 700 forintért) lehet megvenni a az autópálya-pihenőknél és benzinkutakon.