A amerikai védelmi miniszter szerint az F-16-osok hosszabb távon lehetnek hatékonyak Ukrajna védelmében. Ennek ellenére – egyelőre csak szándéknyilatkozatokkal – formálódik a nemzetközi koalíció a háború sújtotta ország megsegítésére a korszerű, amerikai gyártmányú harci gépekkel. A szerepvállalás önkéntes, van olyan ország, amely csak pilótaképzésre vállalkozna, de van olyan is, amely a későbbiekben már F-16-osokat is szállítana.
Németország egyelőre egyik csoporthoz sem tartozik. és a megfelelő szerepet keresi. Erre utalt legutóbbi nyilatkozatában a német védelmi miniszter is. Boris Pistorius országa szerepvállalásával kapcsolatban kijelentette, hogy ezen a téren
"aktívan nem tudunk mivel szolgálni. Nem rendelkezünk kiképzői potenciállal, és nincsenek F-16-osaink sem".
Az ARD közszolgálati televízió szerint Pistorius utalt arra is, hogy Németország szerepe amúgy sem lenne mérvadó. Ennek ellenére felmerül a kérdés, hogy Németország meddig lehet "kívülálló", miközben a nemzetközi koalíció "alakulgat". Szakértők szerint mindez azért is elgondolkoztató, mert ehhez a "startlövést" a G7 csoport közelmúltban Hirosimában tartott csúcstalálkozóján az amerikai elnök adta meg. Joe Biden kijelentette, hogy az Egyesült Államok nem áll útjába ukrán pilóták kiképzésének az F-16-osok későbbi használatához. Washington eddig a harci gépek szállítása ellen volt, és a pilóták képzését sem támogatta.
A német légierő főfelügyelője nyilatkozatában valószínűnek tartotta, hogy a Biden-kormányzat a pilótaképzés támogatása után a gépek szállításába is beleegyezik. Ingo Gerhartz utalt ugyanakkor arra, hogy mivel Németország nem rendelkezik ilyen gépekkel, a későbbiekben sem tartozhat a potenciális szállítók sorába. Azt azonban érthetőnek nevezte, hogy Ukrajna F-16-sokat kér az őt támogató országoktól.
Ezek a gépek – mint fogalmazott – rövid időn belül hozzáférhetők, kezelésük viszonylag könnyű, és pótalkatrészekben sincs hiány. Emlékeztetett arra is, hogy Olaf Scholz kancellár korábban hosszú időn keresztül habozott Leopard típusú harckocsik Ukrajnának történő szállításától. Végül azonban igennel döntött, olyannyira, hogy Berlin lett a Leopardok fő szállítója. Ez utóbbi az F-16-osok esetében kizárt, a főfelügyelő szerint azonban
Németország nem zárkózhat el hosszú távon a kiképzési támogatástól. Szerinte a pilóták közvetlen képzése mellett szó lehet repülőterek biztosításáról, de lőszer szállításáról is.
A lassan formálódó vadászgép-koalíciót jelenleg négy ország alkotja. Az F-16-sosokkal rendelkező Hollandia, Belgium és Dánia nem zárkózott el a későbbi szállítástól. Nagy-Britannia pedig – F-16-osok híján – a pilóták képzéséhez ígért támogatást.