Nyitókép: Pixabay

Búcsú az ég félévszázados bálnájától

Infostart
2022. december 11. 20:05
Az Altas Air flottájába áll be a legutolsó Boeing 747-es: több mint 50 éven át gyártották a népszerű típust.

Az Atlas Air, a repülőgépmodell utolsó megrendelője 2022-ben vásárolt négy darabot a Boeing 747-esből: ezek közül a legutolsó is legördült az everetti gyárból, több már biztosan nem készül a típusból, melyet nemcsak a személyszállításban használtak: az amerikai elnök különgépe is egy 747-es.

Az 500 utas szállítására alkalmas gépeket használták áruszállításra is: 1969-ben, az első gép gyártásakor ez volt a legnagyobb utasszállító, egyben az első olyan repülőgép, amelyben hármas széksorokat alakítottak ki. Mérete még ma is felülmúlja a legtöbb modellét a The Guardian cikke szerint.

A Bálna becenévvel is illetett gép jellegzetessége a pilótafülkénél induló emeletes rész, melyen az első osztályon utazók foglalhattak helyett.

A United használta a legtovább a modellt az USA-ban

A 747-esből összesen 1573 darabot gyártottak:

a legelsőn 16 hónapon át dolgozott a gyár több mint 50 ezer dolgozója.

Az elmúlt két évtizedben azonban a Boeing és európai riválisa, az Airbus az üzemanyag-takarékosabb és jövedelmezőbb modellek felé fordult; a 747-es négy hajtóműve helyett két hajtóművel felszerelt széles törzsű repülőgépeket készítenek már inkább.

Amerikában 2017 óta nem is használják a modellt személyszállításra, Európában ugyanakkor még igen: többek közt a Lufthansa is ezzel a modellel dolgozik egyes járatain.