Takarók, forró levegős sütők, páraelszívók és meleg ruházat: ezeket keresik leginkább a britek a Brit Kiskereskedelmi Konzorcium friss jelentése szerint. A beszerzések ellenére is elmaradtak múlt havi költéseik a 2021. szeptemberi adatoktól a BBC cikke szerint – a nagyobb értékű beszerzéseket, mint például tévé vagy számítógép vásárlását igyekeznek elodázni.
A BRC és a KPMG tanácsadó cég jelentése szerint a kiskereskedelmi forgalom értéke a múlt hónapban 2,2 százalékkal nőtt az országban, ami az augusztusi egyszázalékos növekedéshez képest további növekedést jelent. A BRC szerint azonban az eladások enyhe növekedése az eladott áruk mennyiségének sokkal nagyobb mértékű csökkenését takarja, ha az inflációt is figyelembe vesszük. Az infláció jelenleg 40 éves csúcs közelében, 9,9 százalékon áll.
"Mivel a fogyasztói bizalom tovább csökkent, az emberek óvatosan vásároltak, és elkerülték a nagy értékű árucikkeket, például az új számítógépeket, televíziókat és bútorokat. Sok háztartás felkészült a magasabb energiaköltségekre is ezen a télen, a takarók, a meleg ruhák és az energiatakarékos készülékek, például a páraelszívók és a forró levegős sütők mind jól fogynak" – mondta Helen Dickinson, a BRC vezérigazgatója.
Az országban október elsejével emelkedtek az energiaárak: egy tipikus háztartás éves számlája 1971 fontról 2500 fontra nőtt már. Hiába igyekeznek az energiaárak hatását életszínvonalat növelő kifizetésekkel tompítani, az árak dupla olyan magasak, mint tavaly télen voltak.
Az élelmiszer-értékesítés 4,6 százalékkal nőtt a szeptemberig tartó három hónapban a 2021-es év azonos időszakához képest. A ruházati ágazat számára az iskolakezdés volt a megmentő: a gyermekcipők eladása ugrott meg 15 százalékkal ősszel. A háztartási gépek terén is tapasztalhatók költések, mivel
az emberek energiatakarékosabb készülékekre váltanak.
A Barclaycard elemzése tovább illusztrálta a háztartásokra nehezedő nyomást: az adatok szerint szeptemberben a fogyasztói kártyaköltségek 1,8 százalékkal nőttek, ami 2021 februárja óta a legkisebb emelkedés.
Az alapvető cikkekre fordított kiadások terén kicsi emelkedést tapasztaltak, az elvitelre kínált ételek és a digitális tartalmak profitáltak a hidegebb időjárás érkezéséből, ami arra késztette az embereket, hogy több időt töltsenek otthon.