Júniusban 21 millió kedvezményes árú tömegközlekedési bérlet kelt el, és júliusban még nagyobb keresletre számítanak. A siker nyomán a szakemberek azon törik a fejüket, hogy mi legyen augusztus után. A gépkocsiközlekedés júniusban némelyest csökkent, az utazók elsősorban a vasutat vették igénybe.
A nyári hónapokra, júniusra, júliusra és augusztusra vonatkozó bérlet a helyi közösségi közlekedés mellett a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain is érvényes, így kilenc euróért az egész országot be lehet utazni. A vonaton csak a másodosztály vehető igénybe.
A cél a bérlet bevezetésével az volt, hogy részben ellensúlyozzák az Oroszország által Ukrajna ellen indított háború miatt emelkedő energiaárakat. Az engedmény felettébb nagyvonalúnak számított, amit jelez, hogy Berlinben például 86 euróba kerül a havi bérlet a helyi közlekedési vállalatnál. Ugyanakkor nem titkolt törekvés volt az is, hogy lehetőség szerint valamely visszaszorítsák a nyári hónapokban virágzó gépkocsiforgalmat és ezáltal a benzinfogyasztást is.
A német közlekedési vállalatok szövetségének elnöke szerint valójában nem is 21, hanem több mint 30 millió bérletről van szó, mert mintegy 10 milliót tesz ki azoknak a száma, aki hosszú távú bérlettulajdonosok voltak, és a kilenceurós kedvezményt automatikusan megkapták, ugyanakkor a különbözetet visszafizették nekik. A felmérések arról tanúskodnak, hogy
júliusban legalább ennyi lesz a bérlettulajdonosok száma.
Arról egyelőre még nincsenek pontos adatok, hogy mennyien használták ténylegesen a bérletet. A Deutsche Bahn vasúttársaság, amely különböző csatornáin keresztül a bérletek jelentős részét adta el, arról számolt be, hogy az utasok száma júniusban 10-15 százalékkal növekedett a 2019 végi, azaz a koronavírus-járvány előtti időszakhoz képest.
A német városok szövetsége máris felszólította a kormányt annak tisztázására, hogy milyen tervei vannak az augusztus utáni időszakra, amikor a jelenlegi kilenceurós kedvezményes közlekedés érvényét veszti. A szövetség ügyvezetője szerint tiszta vizet kell önteni a pohárba: a mostani rendkívül kedvezményes fogadtatás után a kormány ténylegesen egy közlekedési fordulatra törekszik, vagy minden marad a régiben.
A Zöldek felelős parlamenti képviselője ezzel kapcsolatban azt hangoztatta: a kormánykoalíció célja az, hogy a nyár utáni időszakra ugyancsak kedvező közlekedési ajánlatot tegyen mind a helyi, mind a vasúti közlekedésre vonatkozóan. A legfontosabb törekvésnek azt nevezte, hogy hosszú távon növeljék az érintett közlekedési eszközöket igénybe vevők számát. Utalt azonban arra, hogy
a mostanihoz hasonló jutányos ajánlat nem lehetséges.
Az is világos, hogy a kilenceurós közlekedés nem maradhat fenn.
Volker Wissing közlekedési miniszter szerint a kilenceurós időszak tapasztalatait behatóan ki kell értékelni. A miniszter örvendetesnek nevezte a bérlet iránti lelkesedést, ebből fakadóan a legfőbb tanulságnak azt nevezte, hogy a közlekedésben is alapvető szerkezeti változtatásokra van szükség. A miniszter engedhetetlennek nevezte azt is, hogy valamennyi német tartományra vonatkozó egységes tarifarendszert hozzanak létre.
Sajtóértesülések szerint a jövőre vonatkozóan felmerült a 365 eurós éves közlekedési bérlet lehetősége. A kilenceurós bérlet ugyanakkor már eddig egyértelműen ahhoz vezetett, hogy elsősorban a vonatot több ember vette igénybe.
A Szövetségi Statisztikai Hivatal kimutatása szerint ezzel párhuzamosan
valamelyest csökkent a személygépkocsi-közlekedés.
Összehasonlították a 2019. májusi, illetve júniusi, azaz a járvány előtti adatokat a 2022-es májusi, illetve júniusi adatokkal. A hivatal szerint a júniusi adatok esetében kitűnt, hogy a vasutat 2022 júniusában 42 százalékkal többen vették igénybe, mint két évvel korábban. Májusban – azaz a kilenceurós bérlet bevezetése előtt – ez a különbség csupán 3 százalékos volt.
Feltűnő volt az is, hogy a vasutat különösen a rövidebb távolságok, azaz 30 és 100 kilométer közötti utazások esetében vették igénybe. Ilyen távolságra egyedül június első hetében 58 százalékkal többen utaztak, mint 2019 hasonló időszakéban.