Az Egyesült Államok már március elején teljes importtilalmat rendelt el az orosz szénre, kőolajra és a földgázra, mégis, a Wall Street Journal szerdai cikke szerint egyes keleti-parti kikötőiben mégis partot értek orosz eredetű kőolajszállítmányok - nem is akárhogy, szemlézte az írást a Telex.
Ezeket a cikk szerint indiai üzemekben finomították, majd a Szuezi-csatornán keresztül, a Földközi-tengeren és az Atlanti-óceánon át tankerek szállították. Az olajszállítmányokat rendre más vegyipari termékek közé rejtették, ráadásul - ahogy azt korábban a szintén szankciók alatt álló venezuelai és iráni olajjal is eljátszották - a csempészek a szállítmányt nyílt tengeren átpakolták, hogy nehezebb legyen nyomon követni a származási helyét.
Az orosz nyersolajból finomított indiai benzin a Wall Street Journal által megkérdezett jogászok szerint a szürkezónába esik, nem egyértelműen minősül a vonatkozó szabályok szerint Oroszországból származó külföldi importnak (részben mert egy másik országban átalakul, vagyis mert finomítják az olajat).
Amint arról az Infostart is írt, India egyébként az orosz olaj egyik legnagyobb felvásárlójává vált az orosz-ukrán háború kitörését követően. Az indiai finomítás és az Európába, illetve az Egyesült Államokba irányuló export volumene is megnövekedett: előbbibe harmadával, utóbbiba 43 százalékkal több finomított olajat szállítottak az ázsiai országból a tavalyi hasonló időszakhoz képest.
A cikk szerint egyébként a szankció alatt álló iráni kőolaj legnagyobb felvevőpiacának számító Kína is rákapott az orosz kőolaj csempészetére, mégpedig oly módon, hogy a kínai kikötőkbe érkező szállítmánnyal kisebb hajók indulnak el, amelyekről a partokhoz közel várakozó nagy tankerekre szivattyúzzák át a kőolajat és így "elveszíti" orosz származását.