A Ford a dél-koreai SK Innovationsszel közösen hozza létre 11,4 milliárd dollárból a két mamutgyárat, melyek kizárólag elektromos autókat állítanak majd elő.
A CNN cikke szerint a nagyobb részt a Ford adja a fejlesztésbe 7 milliárd dollárral. A cég korábban már nyilvánosságra hozta, hogy 30 milliárd dollárt költ 2030-ig az elektromos autókra történő átállásra, ezzel párhuzamosan pedig arra számít, hogy ugyanekkorra járműeladásainak 40 százalékát az elektromos autók teszik majd ki.
A gyárak Kentuckyban és Tennessee-ben épülnek meg és 11 ezer embernek adnak munkát. A telephelyeken három elektromos járműakkumulátor-gyártó üzem és egy elektromos kisteherautók gyártására szolgáló gyár lesz.
Több ezer hektáron épülnek a gyárak
Tennessee-ben a Blue Oval City névre hallgató komplexum 3600 hektáron terül majd el, ezzel háromszor akkora lesz az alapterülete, mint a márka legendás River Rouge Copmlexéé. Itt 5800 ember dolgozik majd, akik akkumulátorokat gyártanak, valamint azok összetevőit újrahasznosító üzemben alkatrészeket gyártó sorok mellett és az F-széria elektromos darabjait összeszerelő üzemben dolgoznak.
A jövőbeli bővítésekre is felkészülve üres területeket is hagynak a gyárak körül.
A Ford első tisztán elektromos mainstream járműve, a Mustang Mach-E tavaly került forgalomba, a Ford E-Transit elektromos haszongépjármű pedig ebben az évben kerül piacra. A Ford F-150 Lightning, az első teljesen elektromos hajtású teherautó várhatóan jövőre kerül forgalomba.
Az új helyszínen gyártandó teherautók nem F-150 Lightningok lesznek, hanem a jövőbeni elektromos F-sorozatú teherautómodellek. A Ford az F-150 Lightningot Dearbornban építi, és a vállalat tervei szerint jövőre kerül forgalomba.
A jövő elektromos
"Az elektromos autók jövője a következő évtizedekben átalakul, mi szeretnénk, ha az piac bővülésével párhuzamosan növelni tudnánk a kapacitásunkat" - mondta el a gyárépítésről Lisa Drake operatív igazgató.
Szerinte fontos volt a beszállítók számára helyet biztosítani a létesítményen belül, mivel a Ford igyekszik jobban kézben tartani az alkatrészellátási láncot.
A márka más autógyártók mellett az elmúlt hónapokban kénytelen volt leállítani vagy lassítani egyes modellek gyártását a számítógépes csipek és más kritikus alkatrészek beszerzésének korlátozása miatt. A Ford el akarja kerülni az ilyen jellegű problémákat az elektromos járművek akkumulátorainak kapcsán.
Környezettudatosságot is ígérnek
Kentuckyban épül a kisebb gyár BlueOvalSK Battery Park néven: itt az SK Innovationsszel közösen lítium-ion akkumulátorokat gyártanak majd két gyárban. A két gyár teljesen megegyezik a tennessee-i harmadik akkugyártó üzemmel. Itt ötezer ember dolgozhat majd.
2025-ben indulhat meg a termelés a helyszíneken.
Blue Oval Cityben karbonsemleges működést ígérnek. Drake elmondta, hogy a gyár dolgozói szavazhatnak arról, hogy akarják-e, hogy a United Auto Workers szakszervezet képviselje őket, amely más Ford-gyárak dolgozóit is képviseli.
A Ford vezetői nem kívántak nyilatkozni arról, hogy a vállalat a potenciális alkalmazottak képzéséhez nyújtott támogatásokon túl milyen ösztönzőket kapott az adott államoktól. A márka azt is bejelentette, hogy a következő öt évben összesen 525 millió dollárt fektet be az Egyesült Államokban az elektromos járműveket javító technikusok képzésére.