Csaknem 33 milliárd eurós ajánlattal akarja a Fiat-Chrysler rávenni a Renault autógyárat, hogy mondjon igent a fúzióra. Az olasz-amerikai cég szerint ezzel akár ötmilliárd eurót takarítanának meg a franciák. Az így a világ harmadik legnagyobb autócégévé váló vállalat pedig a közeljövő elektromos és önvezető kocsijainak fejlesztésére költhetné a pénzt.
A megtakarításokat a kutatás-fejlesztés, a beszerzések és más tevékenységek összefogásával érnék el és a Fiat-Chrysler ígérete szerint a fúziót nem kísérnék gyárbezárások. Ugyanakkor nem zárták ki, hogy munkahelyek szűnhetnének meg.
Az új cég, amely évente csaknem kilencmillió kocsit állítana elő, a Volkswagen és Toyota csoportokat követné a rangsorban, megelőzve az amerikai General Motorst.
Az ajánlat szerint a két fuzionáló cég fele-fele arányban birtokolná az egyesült vállalat részvényeit.
A nagy kérdés, hogy mit mond erre a Renault, amelyet az elmúlt évben megingatott Carlos Ghosn, a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség közös főnökének letartóztatása. A cégnél egyelőre annyit mondtak, hogy érdeklődnek, „kedvező színben tekintenek az ajánlatra, de tanulmányozni kívánják annak részleteit, különös tekintettel a Renault ipari fejlesztésére és a dolgozók munkakörülményeire”. Utóbbiak azért lényeges kérdések, mert a francia vállalat 15 százalékos birtokosa a francia állam.
A francia kormányzat pozitív reagálása mellett Matteo Salvini olasz miniszterelnök-helyettes is örült a lehetőségnek, de hangsúlyozta, hogy meg kell őrizni a munkahelyeket.
Bizakodóan reagáltak a befektetők is: azt követően, hogy publikussá vált az ötlet,
a Fiat-Chrysler papírjai 8, a Renault-részvények pedig 12 százalékkal drágultak a tőzsdéken.
Ágazati elemzők viszont óvatosságra intettek. Arndt Ellinghorst, az Evercore ISI elemzője megjegyezte: „A franciák, olaszok, japánok és amerikaiak egyetértését kell kidolgozni egy holland cég igazgatótanácsáról, ahol a francia állam elveszítheti különleges státuszát”.
A Nissan főnöke, Szajkava Hiroto egyelőre japános udvariassággal nem kötelezte el magát, bár az olasz-amerikai cég szerint a japánok évi egymilliárd dollárt takarítanának meg az alkuval.
A Renault számára azért lehet előnyös az ajánlat, mert a két cég nem közvetlen versenytárs: a Fiat-Chrysler az Egyesült Államokban erősebb a terepjárók piacán, míg az elektromos kocsikat fejlesztő Renault Európában. Ráadásul az ajánlat szerint a franciáknak nem kellene feladniuk a japánokkal létrehozott partnerségüket.