Két évvel később sem tudni, ki lőtte le az MH17-es járatot

InfoRádió / MTI
2016. július 13. 08:48
Két évvel a tragikus eset óta a nyomozók még mindig bizonyítékok után kutatnak - írja a dpa hírügynökség évfordulós anyagában.

A tragédia 2014. július 17-én történt. Csaknem 300 ember repült a Malaysia Airlines MH17-es járatán Amszterdamból Kuala Lumpurba, szünidőre, AIDS-kongresszusra, családhoz, haza. Egy rakéta robbant tíz kilométer magasságban a pilótafülke mellett Kelet-Ukrajna felett. Fémrészecskék ezrei fúrták át a Boeingot, amely darabokra tört és lezuhant. Mind a 298 ember meghalt.

Két év elteltével a hozzátartozók még mindig nem kaptak választ arra a kérdésre, hogy ki a felelős.

Fred Westerbeke holland államügyész megérti a frusztrációt. "Két év elteltével érthető, ha az emberek azt kérdezik: lesz még ebből valami?" Az ügyész tudatában van annak, hogy ez nem egy szokványos vizsgálat. A tetthely Kelet-Ukrajnában, háborús övezet közepén fekszik. Amennyiben a bizonyítékok Moszkva felelősségére utalnának, az csak tovább terhelné a Krím annektálása miatt amúgy is feszült kelet-nyugat viszonyt.

Azt azonban nem lehet mondani, hogy a vizsgálatot végzők eddig semmit sem végeztek. "Nagyon messzire jutottunk előre" - mondja Westerbeke, aki a nemzetközi büntetőjogi vizsgálatokat vezeti. Ezekben a vizsgálatokban Ausztrália, Malajzia, Belgium és Ukrajna is részt vesz, de mivel az áldozatok legtöbbje holland volt, a vizsgálatokat is Hollandia irányítja.

A vizsgálatokat végzők politikai aknamezőn mozognak. Oroszország és Ukrajna kölcsönösen egymást okolja. A műszaki vizsgálat azt a gyanút erősítette meg, hogy a gép lelövéséért oroszbarát lázadók a felelősek.

A katasztrófák vizsgálatában illetékes holland hatóság (biztonsági tanács) októberben azt állapította meg, hogy a repülőgépet egy földi telepítésű BUK típusú légelhárító rakéta semmisítette meg. Ezt feltételezhetően a szakadárok területéről indították útnak. Moszkva ezt a vizsgálatot - bár orosz szakértők is részt vettek benne - nem tartotta objektívnek és visszautasította.

A büntetőjogi vizsgálatot végzőknek azonban többet kell tenniük, mint a műszaki szakértőknek. Az előbbieknek kétséget kizáróan bizonyítaniuk kell a bűnösség kérdését: ki nyomta meg a gombot? A véletlen műve volt csupán? Ki szállította a rakétát? Egyértelmű volt a radarképeken, hogy az MH17 jelű gép polgári utasszállító?

A lezuhant gép maradványait tizenegy konténerben szállították a hollandiai Gilze-Rijen katonai repülőtérre. Egyes részek alig nagyobbak egy köbcentiméternél, mások hatezer kilósak. Szénakazal - mondják egyesek.

"Minden, amit vizsgálunk, vita tárgyát képezheti" - mondja Gerrit Thiry, a kriminalisztikai vizsgálat vezetője. "Semmi olyasmi nincs a kezünkben, amiről biztosan tudjuk, hogy valódi és igazi." Végül is mindent lehet manipulálni - bármelyik oldalon.

A kriminalisztikai vizsgálatokat végzők még abból sem tudnak kiindulni, hogy minden darab a becsapódás helyéről származik, hisz a katasztrófa utáni hetekben szinte bárki bejárhatta a területet, újságírók, fotósok, szakadárok, helyi lakosok.

A lezuhanás helyén találtak egy darabot egy BUK-rakétából, de a bizonyítékot, hogy ez valóban az elkövetők fegyverének a része, csak a pilóta és a másodpilóta testében talált kis fémdarabok szolgáltatták.

Moszkva még mindig nem látta el fontos információkkal a vizsgálatokat végzőket. "Szeretnénk például összehasonlításra alkalmas anyagot BUK-rakétákról" - mondja Westerbeke, miután visszatért Moszkvából, ahol ismét támogatást kért. A vizsgálódók az eredeti radarképekkel sem rendelkeznek Oroszországból és Ukrajnából.

Moszkva hajlandónak mutatkozik az együttműködésre. Az igazságszolgáltatás "minden törvényesen szükséges segítséget meg fog adni, ami egy teljes körű és objektív vizsgálathoz kell" - mondta egy orosz igazságügyi szóvivő Westerbeke és kollégái látogatása után.

Westerbeke szeptemberben akarja a nyilvánosság elé tárni, hogy milyen fegyverrel lőttek, s honnan. Meggyőződése, hogy a tetteseket is azonosítják. Ám adódik a nagy kérdés: bíróság elé fogják-e őket állítani valamikor is.