Az Egyesült Államok európai parancsnokságának stuttgarti adatai szerint az eset pénteken történt.
A Balti-tengeri térség>ben tartózkodó két amerikai védelmi tisztségviselő közölte, az amerikai RC-135 típusú felderítő repülőgép rutinrepülést végzett nemzetközi vizeken, amikor az SZU-27-es orosz vadászgép kevesebb mint tíz méterre megközelítette.
Bill Urban, a Pentagon szóvivője hangsúlyozta, egyetlen pilóta nem biztonságos és nem professzionális magatartása is országok közötti feszültség szükségtelen fokozásához vezethet. "Az elmúlt évben több incidens is előfordult, amikor orosz katonai repülőgépek komoly biztonsági aggodalmakat keltve más, levegőben vagy tengeren közlekedő járművek közvetlen közelébe repültek, és nagyon aggasztónak tartjuk az efféle viselkedést" - szögezte le Urban.
Április közepén ugyancsak egy SZU-27-es orosz nehéz elfogó vadászrepülőgép mindössze 15 méterre közelített meg egy RC-135-ös amerikai felderítő katonai repülőgépet.
Ezt megelőzően egy orosz Szu-24-es bombázó vészesen megközelítette a Balti-tengeren hajózó Donald Cook rombolót. John Kerry amerikai külügyminiszter veszélyesnek és provokatívnak minősítette az orosz harci repülőgép manőverét, és felhívta a figyelmet arra, hogy a katonai erő használatára vonatkozó szabályok szerint a romboló akár le is lőhette volna az orosz gépet. Az orosz védelmi minisztérium álláspontja szerint a Szu-24-es tiszteletben tartotta a biztonsági előírásokat.
Igor Konasenkov, az orosz védelmi minisztérium szóvivője szombaton, reagálva Bill Urban kijelentésére, leszögezte, hogy az orosz harci gépek minden bevetése a légtér használatára vonatkozó nemzetközi szabályok betartásával történik.
"Kezdünk már hozzászokni a Pentagon nehezteléseihez" - fogalmazott Konasenkov, és felhívta a figyelmet arra, hogy az amerikai felderítő repülőgépek minden esetben kikapcsolt transzponderrel (radar-válaszjeladóval) "lopakodnak" az orosz határokhoz, ezért a légierő kénytelen vadászgépet küldeni hozzá, hogy vizuálisan azonosítsák a gép típusát és fedélzeti kódját.
Az orosz védelmi minisztérium szerint erre a problémára két megoldás is kínálkozik: az amerikai gépek ne repüljenek az orosz határ közelében, vagy ha megteszik, akkor kapcsolják be a transzpondert, hogy az orosz radarok rögtön azonosítani tudják.