Mások mellett a Nagy-Britanniában élő magyarok is vesztesei lehetnek annak a ravasz gyakorlatnak, ahogy egyes utazási irodák manipulálják a jegyárakat, illetve hamis értékeléseket posztolnak.
Az ügyben a brit parlamenti felsőház, a Lordok Háza Európai Uniós ügyekkel foglalkozó bizottsága folytatott vizsgálatot.
A Lordokról általában keveset hallani a brit médiában; az örökletes vagy a szolgálataik miatt adományozott nemesi címmel rendelkező brit rendi képviselők jobbára csak finomítják vagy jóváhagyják a hozzájuk felterjesztett törvényjavaslatokat.
Ezúttal azonban a brit és más állampolgárok pénztárcáját érintő kérdésben foglaltak állást és ezt szokatlanul határozott hangnemben tették.
A különböző utazási weboldalak hatalmas befolyásra tettek szert, de nem átlátható, hogy hogyan képzik áraikat és milyen szűrőn mennek át a náluk megjelenő értékelések.
Ezért nagyon fontos, hogy jobban szabályozzák az ágazatot és védjék az online vásárlóközönséget – állapítja meg a Lordok Háza Európai Uniós ügyekkel foglalkozó bizottsága.
Az egyik gyakorlat például az, hogy a számítógépen tárolt cookie-k, vagy sütik révén az oldalak magasabb árat jelenítenek meg azoknak, akik többször rákeresnek egy útra náluk, mert ezzel azt jelzik, hogy nagyon érdeklődnek.
A cookie-k általában ártalmatlanok és segítenek abban, hogy a felhasználó saját preferenciái alapján használja az internetet. Ráadásul egy új szabályozás értelmében az oldalaknak informálniuk kell a látogatókat, hogy hogyan használják fel azokat – ebben az információban pedig nem szerepel, hogy rosszabbul jár, aki többször rákeres egy árra.
Egy másik módszer szerint az online utazási irodák „zsarolják” a szállodákat: csak nekik és nem közvetlenül a vásárlóknak adhatják meg a legolcsóbb áraikat, ha nem ezt teszik, akkor mással szerződnek le.
Ez a lordok szerint akadályozza a versenyt és árt a felhasználóknak is. A bizottság olyan példákat is említett, amikor az irodák félrevezették az utasokat, mert nem világos, hogy hogyan rangsorolják a keresési találatokat, értékeléseket és besorolásokat a szállodák és utazások esetében.
Egyes esetekben hamis értékeléseket publikáltak, vagy úgynevezett fedő-weboldalakat hoztak létre a foglalás lebonyolítására. Ezek az oldalak félrevezető módon azt sugallják, hogy az ügyfél a szállodánál foglal, valójában azonban többet fizet, mintha közvetlenül a szállásadóhoz fordulna.
A Lordok Háza ezért azt sürgeti, hogy a Brit Versenyfelügyelet is folytasson sürgős vizsgálatot és hogy az összes, EU-ban bejegyzett utazási oldal és alkalmazás esetén vezessenek be úgynevezett biztonsági védjegy rendszert a csalók kiszűrésére.