Több állatvédő szervezet sürgeti a nagy állatexportőr országok kormányait, hogy szigorítsák - és tartassák is be - az élő állatok szállítására vonatkozó szabályokat.
Az aktivisták azt is el szeretnék érni, hogy a húskészítményeken feltüntessék, hol nevelték és vágták le őket. Ez lehetővé tenné, hogy a - remények szerint egyre tudatosabbá váló - fogyasztók az olyan állatokból készült termékeket válasszák, amelyeket a tenyésztési helyükhöz közel dolgoztak fel.
"A kegyetlenség, amelynek ezek az állatok ki vannak téve, elfogadhatatlan a XXI. században. Ezek egyike a szállítás, amely miatt állatok milliói szenvednek feleslegesen évről évre. Ennek véget kell vetni" - hangsúlyozta a Compassion in World Farming elnevezésű szervezet vezetője, Philip Lymbery.
Rengeteg tenyésztő és kereskedő ma még élő állatokat szállít a megrendelés helyére; a hosszú, néha több ezer kilométeres út során a kis helyre összezsúfolt birkák, lovak, sertések, szarvasmarhák vagy csirkék ezrei pusztulnak el a betegségek, a táplálék- és vízhiány, valamint a stressz miatt.
Leah Garcés, a World Society for the Protection of Animals állatvédő szervezet kampányigazgatója szerint ezeket az állatokat az első útba eső vágóhídon fel kellene dolgozni.
"A szállítást a lehető legrövidebbé kell tenni. Ha a szállítmány elhaladt egy vágóhíd előtt, akkor már túl messzire jutott" - tette hozzá Leah Garcés.
Az állatvédők új kampányának egyik központi eleme a lovak védelme. Spanyolországból egyre több lovat exportálnak Dél-Olaszországba: évente közel 100 ezer jószág utazik 46 órát a zsúfolt teherautókon.
Az állatvédők az Ausztráliából Brazíliába és a Közel-Keletre hajóztatott birkák, valamint a Kanadából egészen Kalifornia államig, onnan pedig Hawaiira szállított sertések sorsát is a szívükön viselik.
Az Európai Unió 2009-ben vizsgálja felül az élőállat-szállítással kapcsolatos szabályozását.