A bukaresti önkormányzati testület tavaly októberben fogadott el határozatot arról, hogy metróvonallal köti össze a város szívében fekvő Victoria teret az Otopeni repülőtérrel.
A 16 kilométeres vonal megépítése a megvalósíthatósági tanulmány szerint egy milliárd 55 millió euróba fog kerülni, ennek egy részét az önkormányzat, egy másikat a kormány állja, a hiányzó részt pedig banki hitelekkel próbálják lefödni.
Az új metróvonalon a tervek szerint 19 állomást és egy depót építenek. A majdani alagútban száguldó 21 metrószerelvény óránként mintegy ötvenezer utas szállítására lesz képes.
"Erről a tervről ne kérdezzen bennünket" - válaszolta az InfoRádió kérdésére a bukaresti metrókat működtető Metrorex társaság kommunikációs igazgatója. Mariana Petre érzékeltette, hogy a bukaresti önkormányzat határozata politikai ízű.
Az ellenzéki vezetés alatt álló fővárosi önkormányzat ugyanis eddig semmilyen metróépítési tervet nem irányított, a Metrorex társaság nem a főpolgármesteri hivatal, hanem a szállításügyi minisztérium alárendeltségében működik.
Nem tudják, mennyibe kerül egy kilométer
Arra a kérdésre, hogy a Metrorexnél mennyibe kerül egy kilométernyi metróvonal megépítése, a cég fejlesztési igazgatója, ªtefan Rotaru sem tudott pontos választ adni. Noha jelenleg is folynak metróépítési munkálatok a román fővárosban, ezek helyzete annyira sajátos, hogy aligha számítható ki a kilométerenkénti ár.
A most átadás előtt álló szakaszok építését ugyanis még a Ceauºescu-diktatúra idején kezdték el. Az építkezés a kilencvenes években teljesen leállt, és tetemes pénzt emésztett fel a félkész állapotban hagyott alagutak állagának megőrzése.
ªtefan Rotaru elmondta, a bukaresti metró kizárólag román technológiával épült, az építésnél is csak román gyártmányú gépeket használtak. Az alagutak 6-10 méterrel a felszín alatt haladnak, azok egy részét csatornaként ásták ki, majd födték be. A négy bukaresti metróvonal összesen több mint 62 kilométeres pályáján akadnak azonban 20 méter mélyen fúrt szakaszok is.
Hanganyag: Gazda Árpád (Kolozsvár)