Angela Merkel elfogadhatatlannak nevezte a gépkocsik széndioxid-kibocsátásának korlátozásáról hozott uniós intézkedést. Berlinben a környezetvédelmi miniszter pedig már nyíltan kereskedelmi háborúról beszélt a nagyobb teljesítményű német és a külföldi - olasz, francia vagy spanyol -kisautók között.
A terv brüsszeli közzétételétől az EU ipari biztosa, a német Günter Verheugen tüntetőleg távol maradt. Így aligha volt meglepő, hogy a schengeni szerződés kibővítésének múlt heti megünneplésekor a zittaui német-lengyel határátkelőhelyen nemcsak a hideg tél miatt uralkodott fagyos légkör Angela Merkel és José Manuel Barroso között.
Diplomáciai források szerint a kancellár azt várta volna az EU-bizottság elnökétől, hogy a környezetvédelmi terv kidolgozásakor jobban figyelembe veszi Berlin érdekeit, ugyanis a német ipar egyik húzóága az autógyártás, ezen belül pedig a nagyteljesítményű, következésképpen több széndioxidot kibocsátó gépkocsik előállítása.
Barroso azzal védekezik, hogy már így is jelentősen tompította az EU környezetvédelmi biztosának követeléseit. Berlinben nem titkolják, hogy a terv a jelenlegi formájában történő elfogadásának megakadályozására szövetkezni fognak azokkal az új uniós tagállamokkal, így Magyarországgal is, amelyek beszállítóként fontos gazdasági kapcsolatban állnak a német autóiparral.
Hanganyag: Vincze András