Varacskos disznók riasztották el a katonákat

Infostart
2007. augusztus 28. 05:12
Az amerikai és szövetséges légierő Afganisztán és Irak felett élvezet teljes légi fölénye lehetővé teszi, hogy sok esetben harc nélkül késztessék visszavonulásra az ellenséget - különösen, ha a rettegett A-10-es csatarepülőgép sziluettje tűnik fel a lázadók feje felett.

Mindezt jól példázzák a pénteki afganisztáni és iraki harcok - a légi tevékenységről készített 24 órás összefoglalót mindig néhány nappal később hozzák nyilvánosságra.

Az Afganisztán keleti részén fekvő Orgun közelében az amerikai légierő kötelékébe tartozó A-10 Thunderbolt II-es (a típus beceneve Warthog, azaz Varacskos disznó) puszta jelenlétével - amelyre néhány infracsapda kilövésével hívta fel a figyelmet - elriasztotta a lázadókat a szövetséges csapatok megtámadásától.

Ghazni fölött ugyancsak erődemonstrációs céllal jelentek meg - más gépek társaságában - a Varacskos disznók, amikor egy szövetséges konvoj közelében gyanús mozgást észleltek - ha terveztek is támadást a tálibok, lemondtak róla.

Ugyanilyen feladatkörben jártak el az A-10-esek Tarin Kowt közelében, ahol megfutamítottak egy éppen támadásban lévő lázadó csoportot.

Irakban ugyancsak jó szolgálatot tettek a Thunderbolt II-esek, Muszajíb közelében egy konvoj védelmében tűntek fel, Bakúba mellett pedig az amerikai földi csapatokat oltalmazták a puszta jelenlétükkel.

Van mitől félni

Nem véletlen, hogy a négy esetből egyikben sem kellett egyetlen lövést sem leadni; az iszlamista fegyveresek megtanulták tisztelni az A-10-est, legtöbbször a gép összetéveszthetetlen sziluettjének megpillantása is elég ahhoz, hogy elmenjen a támadókedvük. Bár a repülőt eredetileg harckocsik ellen fejlesztették ki - a Varsói Szerződés páncélosainak áradatát kellett volna feltartóztatnia - de 30 milliméteres gépágyúja más célpontokban is jelentős kárt tehet.

A gépágyún kívül bombák és rakéták széles skáláját viheti magával a gép a nyolc, szárny alatti és a három, törzs alatti rögzítési ponton - beleértve a Maverick levegő-föld rakétákat és önvédelmi célokra a Sidewinder levegő-levegő rakétákat -, 7.200 kilogramm maximális súllyal.

A csatarepülők már több konfliktusban - például az első és második Öböl-háborúban - letették a névjegyüket, számtalan ellenséges páncélos megsemmisítésével, miközben a repülő számottevő sérülések esetén is képes volt megőrizni harcértékét.

Az 1991-es konfliktusban például az A-10-sel több mint ezer iraki harckocsit, kétezer egyéb katonai járművet és ezerkétszáz tüzérségi löveget, továbbá két helikoptert semmisítettek meg. Veszteséglistára mindössze öt Thunderbolt II került.

A korábbi tervekkel ellentétben a típust még több évtizedig szolgálatban kívánják tartani, ennek érdekében jelentősen korszerűsítik a legyártott példányokat, különös tekintettel a fedélzeti berendezésekre.