Az eredeti, 20 négyzetkilométeres belvárosi fizetős zónát 4 éve hozták létre, a rendkívüli forgalmi torlódások és a levegőszennyezés csökkentése érdekében, valamint a tömegközlekedés fejlesztésének finanszírozására.
Az eredeti fizetős rendszer kiépítése és működtetése az első 3 évben 450 millió fontba, azaz 175 milliárd forintba került; ugyanezen idő alatt 592 millió font, vagyis mintegy 230 milliárd forint bevétel folyt be a díjból.
Eddig a kelet-londoni Tower-híd vonalától a Hyde Parkot határoló Park Lane sugárútig kellett fizetni a behajtásért, de hétfőtől fizetős övezet lesz Bayswater, Notting Hill, Kensington és Chelsea, valamint a legtöbb nagykövetségnek, köztük a magyarnak is otthont nyújtó Belgravia kerület.
Egyébként a közelmúltban látott napvilágot egy tanulmány, amely szerint a fizetős övezetben majdnem ugyannyi forgalmi torlódás van, mint a "dugódíj" bevezetése előtt.