Európában egyre többet késnek a repülőgépek

InfoRádió / MTI
2006. szeptember 13. 16:13
Európa legjelentősebb légikikötői közül a brüsszeli repülőtéren a legkevesebb, a madridin a legtöbb a késés - derült ki az európai AEA légiforgalmi szövetség felméréséből. Az európai reptereken általában romlott a helyzet, az év második negyedévében már a gépek 20,2 százaléka késett.

Az AEA 27 európai légikikötőt vizsgált meg a második negyedévben abból a szempontból, hogy a gépek hány százaléka késik 15 percnél többet.

Az elemzés megállapítja, hogy a pontosságot illetően tovább romlott a helyzet, immár az egymást követő hetedik negyedévben. Míg egy évvel korábban az Európán belüli forgalomban a gépek 18,1 százaléka késett, addig a vizsgált negyedévben ez már 20,2 százalék volt.

Az első helyezést kiérdemelt brüsszeli repülőtéren a gépek 13,8 százaléka érkezett vagy indult késve, majd Genf, Isztanbul, Helsinki és Bécs következik, 14,6-15,6 százalék közötti késési aránnyal.
A legtöbb késést a madridi repülőtéren tapasztalták, 28,7 százalékot. A sorban a következő Párizs, illetve a londoni Gatwick és Heathrow, valamint Barcelona. Mindegyik légikikötőben meghaladta a késő járatok aránya a 25 százalékot.

A késések földrajzi eloszlásából az is kitűnik, hogy a késésekért nem elsősorban a forgalomszervezők felelősek, hanem a szaporodó, időnként minden mértéket meghaladó biztonsági vizsgálatok, amelyek alkalmanként bármiféle menetrend betartását meghiúsítják.

A legutóbbi és valószínűleg sokáig a legemlékezetesebb olyan eset, amely szigorított biztonsági intézkedéseket eredményezett, Londonban történt. Augusztus 10-én jelentette be a brit kormány, hogy az elhárítás terrorakciót hiúsított meg, amelynek kitervelői egyszerre több, Londonból amerikai úticélok felé tartó utasszállító repülőgépet robbantottak volna fel az Atlanti-óceán felett, az utastérbe magukkal vitt folyékony robbanóanyagokkal.

A terv leleplezése után elrendelt példátlan biztonsági szigorítások első napjaiban gyakorlatilag összeomlott a londoni Heathrow repülőtér forgalma. A légikikötőt egy időre le is zárták az érkező gépek előtt, a kialakult súlyos torlódások miatt. Azóta helyreállt a légiközlekedés, jóllehet továbbra is rendkívüli biztonsági szigor van érvényben.

A British Airways elsősorban nem a kormányt, hanem a BAA-t okolja a múlt havi felfordulásért, mondván: a riadó elrendelésére adott gyorsabb válaszintézkedésekkel elkerülhetők lettek volna a súlyos fennakadások.

Az ír Ryanair, a legnagyobb európai fapados légitársaság viszont ellenkezőleg, a brit kormányt perli 3 millió font (másfél milliárd forint) kártérítésért a kiesett forgalom miatt.