Egy holland közlekedési mérnök, Hans Monderman állt elő néhány évvel ezelőtt azzal az ötlettel, hogy bizonyos helyeken - elsősorban zsúfolt városi csomópontokban - a közlekedést szabályozó jelzések eltávolítása nem rontja, hanem jelentősen javítja a helyzetet.
Egy holland kisváros, Drachten egyik kereszteződésében valósították meg először Monderman ötletét, ami ragyogóan bevált: Drachtenben ma már gyakorlatilag nincs közlekedési lámpa, útjelzés, de még elkülönített járda, kerékpársáv és autóknak fenntartott rész sem.
A kísérlet annyira jól sikerült, hogy azóta több angol, német, spanyol ausztrál és kanadai városban is megjelentek a szabályozatlan kereszteződések, az Európai Unió pedig komolyan tanulmányozza a példát.
Jobban figyelnek
Monderman azt állítja: az általa tervezett utakon a közlekedési jelzések eltávolítása óta egyetlen halálos baleset sem történt. Hogy miért? Mert a szabályozott környezetben az autósok, gyalogosok automatikusan követik a szabályokat, míg a szabályozatlan környezetben a közlekedés minden résztvevője tudatosan mozog és figyel a többiekre.
Az is sokat segít, hogy a kevésbé szabályozott környezetben, ahol bármikor előállhat egy váratlan vagy szokatlan helyzet, az autósok automatikusan olyan sebességre lassítanak, ami mellett még reagálni tudnak a változó körülményekre.
Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az autók nagyjából huszonöt kilométeres óránkénti sebességgel haladnak, ez viszont a városon való átkelés idejét semmivel sem hosszabbította meg, mert a forgalom lassúbb ugyan, de folyamatos, és nem alakulnak ki dugók sem.
Londonban is követik a mintát
A holland példa nyomán London egyik legforgalmasabb bevásárló utcájában, a Kensington High Streeten is eltávolították a lámpák, táblák, útfestések döntő többségét. Az eredmény: 30 százalékkal lassúbb, de folyamatos forgalom és 16 százalékkal kevesebb baleset.
Monderman ugyanakkor nem annyira idealista, hogy ezt a megoldást javasolná minden közlekedési helyzetre. Az országutakon és autópályákon szerinte is szabályozni kell a forgalmat. A holland mérnök arra is figyelmeztet, hogy az ő módszere sem képes változtatni azon a tényen, hogy az autósok körülbelül 15 százaléka minden körülmények között veszélyesen hajt.