Ugyanakkor a vétség miatt a helyszínen zárolt autóért - teherkocsi vagy kamion esetében annak szállítmányáért - a hatóságok semmiféle felelősséget nem vállalnak.
Továbbra is szigorúan tilos a vezetés előtti alkoholfogyasztás, és egy bizonyos szinten felül már nem egyszerűen kihágásnak, hanem bűncselekménynek minősül.
A legalacsonyabb bírság ezentúl ezer korona lesz, ami tízszerese az eddigi összegnek. A felső határ az eddigi 15 ezer korona helyett 50 ezer korona lesz.
Nappal is kötelező a fényszóró
Július elsejétől kezdve a csehországi közutakon minden gépkocsinak éjjel és nappal is bekapcsolt fényszórókkal kell közlekednie.
Szélesebb jogokat kapott az országos rendőrség, de a helyi rendőrség is. A hatóságok ezentúl egyebek között a helyszínen bevonhatják a közlekedési szabályokat megsértő vezető jogosítványát, és megakadályozhatják, hogy az autó folytassa útját.
A cseh hatóságok a szigorúbb közlekedési szabályok bevezetését a közutakon uralkodó állapotokkal magyarázzák.
Csehország vezet a halálos kimenetelű balesetekben
Egymillió lakosra évente 130 balesetben elhunyt személy jut. Ez csaknem kétszer annyi, mint Nagy-Britanniában, Hollandiában vagy Svédországban. A cseh utakon gyakorlatilag háromóránként történik egy baleset, minden hetedik órában meghal egy ember.
Csehország a halálos kimenetelű közúti balesetek számát tekintve vezető helyet foglal el Európában. Az utóbbi időszakban évente átlagban több mint 1300 személy hal meg az utakon, és a balesetek száma átlagban 200 ezer körül mozog.
A kormányzat célja, hogy 2010-ig a jelenleginek a felére csökkentse a halálos balesetek számát, amely jóval magasabb az európai átlagnál.