A bizonytlanság elmúlt, de Európa a korábbinál rosszabb helyzetbe került - így értékelte a vasárnap este az Egyesült Államok és az Európai Unió között létrejött vámmegállapodást az MBH Bank elemzési centrumának vezetője.
„Úgy gondolom, az, hogy megállapodás történt, jelentős mértékben csökkenti a bizonytalanságot, bár megjegyezném, hogy nem minden esetben történt meg a vámok véglegesítése. Viszont a gépjármű-szektorral kapcsolatban többé-kevésbé sikerült megállapodni egy 15 százalékos vámtételben” – mondta az InfoRádióban Árokszállási Zoltán. Az elemzési centrum vezetője ugyanakkor kijelentette:
attól, hogy sikerült a bizonytalanságot kicsit eloszlatni, Európa helyzete a korábbiakhoz képest azért romlik.
Korábban az EU 10 százalékos vámot tartott érvényben az Egyesült Államokból származó gépjárművekkel szemben, ami a mostani bejelentések szerint 0 százalékra fog csökkenni. Ezzel szemben az Európából exportált gépjárművekre a korábbi, jóval alacsonyabb, pár százalékos vámról 15 százalékra emelkedig a vámteher, ami jelentős relatív romlás – magyarázta a szakértő, megjegyezve, hogy ezt sikerült egy nem egyenlő erőviszonyokon alapuló USA-EU helyzetből kihozni, viszont egy még rosszabb forgatókönyvet sikerült elkerülni.
Árokszállási Zoltán annak kapcsán, hogy más ágazatokat érintenek-e a kialkudott vámok, azt mondta, az Egyesült Államokkal folytatott driekt magyar export jelentős részét lefedik a gépjárművek és a különböző gépek, berendezések.
A gyógyszertermékek esete okozhat még bizonytalanságot, ugyanis ezen a területen még nem született egyezség, folytatódni fognak a tárgyalások, így ez a szektor tovább izgulhat.
Az MBH Bank elemzési centrumának vezető elemzője szerint a vámmegállapodás mindenképpen visszaveti a járműexport dinamikáját, és ismét kiemelte: a végső megállapodás csak a bizonytalanságon enyhített, de nagy örömre nincs okunk, már csak azért sem, mert egy fontos német ipari szövetség egyből jelezte a megegyezést követően, hogy az eredményt súlyosnak gondolja. A magyar gyárak főként beszállítói a német gyáraknak, így a hazai gyártást is negatívan érintheti a 15 százalékos vámteher, amivel ráadásul úgy tűnik, tartósan kell számolni.