Idén januárban a piaci szolgáltatások éves árindexe a teljes inflációhoz képest jóval magasabban, 9,6 százalékkal nőtt. Jelentős részben azért, mert számos bank a tranzakciós illeték megemelését január elejétől teljes mértékben áthárította a lakosságra az ügyfelek tranzakciós díjainak emelésével. A bankkártyás fizetés és a qvik szolgáltatások ugyanakkor továbbra is minden ügyfél számára ingyenesek - írja az MNB az elemzésében.
A banki folyószámlával rendelkező lakossági ügyfelek január 31-ig kapták meg egyéni éves díjkimutatásukat hitelintézetüktől postán vagy elektronikus úton.
Sok olyan hazai piaci szereplő van, ahol a díjkimutatás applikációban nem, csak internetbankon érhető el (ezek elérési útvonalát az MNB bankonként összegyűjtötte), sőt, bizonyos bankok még értesítést sem küldtek ennek elérhetőségéről az ügyfeleknek. Ha a pénzintézet az említett határidőig a díjkimutatást, akkor az MNB a fogyasztó kérelmét kivizsgálja, illetve hivatalból is vizsgálódhat.
Mint írják, az egységes formátumú, közérthető díjkimutatás a bankszámlához, tranzakciókhoz, bankkártyához, folyószámlahitelhez, egyéb szolgáltatásokhoz kötődő díjakat, tranzakciószámokat mutatja be, s összegzi az ügyfél éves összes költségét, illetve (kamat)bevételeit is. Megjegyzik, hogy ennek, illetve az MNB Bankszámlaválasztó programjának segítségével az ügyfelek összehasonlíthatják költségeiket más számlacsomagok ajánlataival.
Az MNB szerint
a díjkimutatáshoz, valamint a bankszámlához kötődő kedvezőtlen jelenségek csökkentik az ügyfelek döntési szabadságát, mobilitási lehetőségeit.
Ilyen például az is, hogy alig van idehaza piaci szereplő, ahol lehetőség van digitális számlazárásra, miközben a szintén digitális számlanyitás már a bankok többségénél biztosított.
Összehasonlításképpen Nagy-Britanniában 2021-ben a lakosság 1 százaléka élt bankszámlaváltás lehetőségével az ottani elszámolásforgalmi intézmény, a Pay.UK koordinálásával. Írországban pedig 2022-ben szintén saját brand, a Big Move segítségével támogatták az ügyfelek bankváltásait.
Az MNB azt is közölte, hogy az ügyfelek jelzései, illetve a piaci szolgáltatások 2025. januári inflációját erősítő banki költségemelések nyomán meghosszabbította a tudatos bankszámlaválasztáshoz kötődő, év elején indított „Mennyi az annyi? – Spóroljon a bankszámláján!” fogyasztóvédelmi kampányát. Felhívták a figyelmet, hogy az MNB Pénzügyi Navigátor honlapján összeállított tematikus tartalmakból, a jegybank közösségi médiacsatornáin, a vármegyeszékhelyeken elérhető Pénzügyi Navigátor Tanácsadó irodákban, illetve az MNB Ügyfélszolgálatán is kapható segítség a bankszámlák kapcsán.