Nyitókép: Bloomberg/Getty Images

Sokan csak becsapni szeretik az önkiszolgáló kasszákat, mégis egyre több van

Infostart
2024. november 20. 22:14
A kereskedelmi iparág elvárásai nagyok voltak az önkiszolgáló pénztárak felé, azonban az utóbbi évtizedben, mióta egyre több helyen vezették be őket, kiderült, hogy a vásárlói elégedetlenség mellett a boltokra nézve is lehetnek káros hatásaik.

Az önkiszolgáló kasszák szűk egy évtizede mind szervesebb részei a hazai kereskedelemnek is. A terjedésüknek aligha szabható gát, mégsem csak pozitív attitűdök kötődnek hozzájuk - írja a Népszava, megjegyezve, hogy nemrég egy budapesti üzletben az idősebb vásárlók tiltakozást indítottak a felújítás után kihelyezett önkiszolgáló kasszák ellen.

Szakmai körökben általános vélemény, hogy az önkiszolgáló pénztárak révén fokozódik a vásárlói élmény és elégedettség, a technológia azonban nem minden területen hozott pozitív eredményeket, például nemzetközi kutatások szerint kifejezetten problémát generál, ami a bolti lopásokat illeti.

A "banántrükk" elnevezésű fogással a megkérdezettek 13 százaléka már élt saját bevallása szerint, azaz egy olcsóbb termék vonalkódját húzták le a gépnél, kárt okozva ezzel az üzletnek.

Ez azonban csak egy terület, amely mostanában felvetődik árnyoldalként szakmai körökben, illetve kutatásokban - írja a lap. A BBC egy, a témával foglalkozó cikke rámutat, hogy az üzletekben az emberek sokszor sorban állnak az önkiszolgáló kasszák előtt, eközben a hagyományos társaik üzemen kívül, akár letakarva árválkodnak, alig néhány méterrel távolabb, ezt számos hazai boltban is tapasztalni lehet. A vásárlók pedig próbálják megőrizni a türelmüket, miközben egyetlen magányos dolgozó igyekszik segítséget nyújtani a felmerülő problémákhoz.

Egy 1000 vásárló részvételével készült 2021-es amerikai felmérésben a fogyasztók 60 százaléka mégis azt mondta, hogy szívesebben használja az önkiszolgáló kasszákat, mint a személyzettel ellátott pénztárgépeket. Ám ez nem minden régióban van így, sőt, akár itthon is ettől merőben eltérő véleményekkel lehet találkozni. Dobi István, a GoodsMarket és a PlusMarket láncokat működtető Dél-100 Kft. egyik tulajdonosa a lapnak azt nyilatkozta, hogy

vidéken még most is igen fontos a vásárlás során a személyes kapcsolat a személyzettel, ezt kifejezetten meghatározó tényezőként tartják számon a vevők.

A cég felméréséből az is világosan kiderült, hogy a hazai nagyvárosok kereskedelmi üzleteiben is gombamód szaporodó önkiszolgáló kasszák egyszerűen nem bizonyultak vonzónak üzletláncaik célcsoportja számára - írja a lap.

Az ágazat folyamatait, jellemzően a veszteségek mögött meghúzódó kérdéseket is vizsgáló, független globális szervezet, az ECR Retail Loss témában készült egyik legfrissebb, a Covid utáni időszakot is bemutató nemzetközi kutatása szerint az önkiszolgáló rendszerek immáron általános részeivé váltak a piacnak. Kutatásukban a résztvevők számai szerint ugyanis fix önkiszolgáló egységeket az élelmiszeripari válaszadók 96 százaléka használ, míg nem élelmiszeripari szegmensben ez az arány 77 százalék.

A válaszadók becslése szerint az önkiszolgáló kasszák az ismeretlen bolti veszteség 23 százalékáért, míg a rosszindulatú, vagyis felismert lopások közel feléért, 48 százalékáért tehetők felelőssé.

A felmérésbe bevontak kétharmada úgy vélte, hogy ezek a pénztárgépekkel kapcsolatos veszteségek érdemi problémát jelentenek az üzletükben - teszi hozzá a lap. Az ECR becslése szerint ha a forgalom 50 százaléka ilyen típusú rendszeren megy keresztül, akkor a kiskereskedő (egyéb hiányai mellett) az árbevétel 0,5 százalékára rúgó veszteséget lényegében automatikusan kénytelen lesz elkönyvelni. Milliárdos forgalmú üzletek esetén ez igen nagy összegre rúghat.