Nyitókép: nrqemi/Getty Images

Ezeket a villanyautókat választjuk – toplisták

Infostart
2024. szeptember 5. 06:26
Július végén már több mint 50 ezer elektromos személyautót futott idehaza.

Drámai mértékben átalakította a világ autóiparát a villanyosítás, 2023-ban immár közel 10 millió darab vadonatúj, tisztán elektromos személyautót értékesítettek a márkák világszerte. Hazánk a fejlett országok háta mögött kullog, de idén egy szimbolikus mérföldkövet nálunk is átlépett a hajtáslánc terjedése: elérte és meghaladta a villanyosok aránya a forgalomban lévő személyautó-állomány 1 százalékát 2024-ben.

Szerénykének tűnik így leírva – fogalmaz a vezess.hu –, számszerűen már kézzel foghatóbb mennyiség: 51 932 példányra került magyar rendszám az elmúlt 15 esztendőben, 2024 júliusának végéig.

A szimbolikus határ átlépése után az autós szakportál – a Datahouse segítségével – összeállította, hogy milyen milyen modellből és márkából mennyi létezik idehaza. Gyűjtésük alapján összesen 142-féle elektromos modellt használunk idehaza, az 500 darabos határt mindössze 20 modell érte el tavaly év végén, a 200 példányos lépcsőfokot 40 különféle modell.

Márka, modell Forgalomban lévő autók száma Magyarországon, 2023. december 31-én
1. Nissan Leaf 5703
2. BMW i3 4958
3. Tesla Model 3 2572
4. Renault Zoe 2529
5. Kia e-Niro 1763
6. Volkswagen e-Golf 1639
7. Volkswagen e-Up 1592
8. Tesla Model Y 1583
9. Hyundai Ioniq 1543
10. Hyundai Kona Electric 1259
11. Dacia Spring 1031
12. Tesla Model S 972
13 Volkswagen ID.3 794
14. Fiat 500 711
15. Skoda Enyaq 547
16. Citroen C-Zero 533
17. Smart ForTwo 508
18. Mazda MX-30 487
19. BMW iX3 446
20. Peugeot iOn 424

Érdekességként jegyzik meg többek között, hogy az élen végző Leaf és i3 azóta már nem kapható újonnan.

A márkák toplistája

Márka Forgalomban lévő autók száma Magyarországon, 2023. december 31-én
1. Tesla 8016
2. BMW 7568
3. Nissan 6780
4. Volkswagen 5200
5. Hyundai 4352
6. Renault 3045
7. Kia 2815
8. Mercedes-Benz 1669
9. Dacia 1043
10. Fiat 812

A szürkeimportban ezrével behordott használt példányoknak köszönheti első helyét szűk – gyakorlatilag kétmodelles – kínálata ellenére a Tesla, amiben a kései szalonnyitás is benne van. Ugyan az i3-asok nagyja sem újonnan került forgalomba Magyarországon, a sokmodelles BMW autóiból arányait tekintve jóval többet értékesítettek újonnan nálunk.

A Volkswagen és a két dél-koreai márka is nagyon kedvelt, utóbbiak korán és versenyképes autókkal kezdték ellepni az európai piacot. Jó időben és elsőre elfogadható kisautóval indult a villanyosok versenyében a Renault is, ám a Zoét nem követte gyorsan egy kedvező árú, tőle még jobb modell, csak mostanában vannak ilyenjei a francia márkának. Helyette a Springgel rúgta be az ajtót a cégcsoport, a Dacia top 10-es helyét ennek az egy, olcsó modellnek köszönheti.

Éppen ellenkező a helyzet a Mercedesnél, amely talán a legszélesebb elektromos modellkínálatot tudja felmutatni, ám az árazásuk miatt egyik sem lett igazán húzótermék – olvasható.

Ami a 2024-es évet illeti, az első hét hónapban 5235 darab új elektromosra került magyar rendszám, listájukat megkérdőjelezhetetlenül uralja a Tesla, övé az első két hely. Az év legkomolyabb sikersztoriját mégis a svéd–kínai Volvo EX30 írja, amelynek kiváló árazása az EU éppen futó cégautó-vásárlási támogatásával párban igazán jó kis vételnek mutatja a dizájnos SUV-ot. Szintén az árazásuknak köszönhetik a jó pozícióikat a kínai BYD termékei.

Márka, modell Újonnan forgalomba helyezett személyautók
száma, 2024. január–július
1. Tesla Model Y 834
2. Tesla Model 3 484
3. Volvo EX30 441
4. Nissan Leaf 375
5. BYD Atto 3 295
6. Hyundai Kona Electric 227
7. BYD Seal 180
8. BYD Dolphin 171
9. BMW i4 111
10. BMW iX3 104

Mindeközben 5515 használt villanyautó érkezett az országba 2024 első hét hónapjában, vagyis az uniós újautó-vásárlási támogatás ellenére több, mint amennyi újonnan forgalomba állt ebben az időszakban. A cikk szerint a sort az i3 vezeti a Model 3 előtt, viszont a top 20-ban egyetlen kínai márka sincs.