Nyitókép: Pixabay

Szakértők: van akadály a fenntarthatósági projektek előtt, de a folyamatot megállítani már nem lehet

Infostart / InfoRádió - Szabó S. Gergő
2024. június 4. 18:22
A fenntartható szolgáltatások szabályainak megalkotásakor figyelembe kell venni a fogyasztók szempontjait is, a környezetvédelemmel kapcsolatos folyamatokat pedig nem szabad megállítani. Egyebek közt ezt hangoztatták az MCC konferenciájának résztvevői az InfoRádiónak adott nyilatkozataikban.

A Pannon Egyetem rektora pesszimista a fenntartható szolgáltatásokat felügyelő szabályozásokkal kapcsolatban. Gelencsér András a Mathias Corvinus Collegium konferenciáján azt hangsúlyozta, hogy ő nem nagyon hisz ennek világméretű sikerében. Mint mondta, ez csupán egy üzleti modell, amely bár nyújt bizonyos versenyelőnyöket és hasznot is hajt, ugyanakkor a világ problémáit nem fogja megoldani, ahogy az eddigi próbálkozások sem.

"A fenntarthatósághoz ugyanis hihetetlen mértékű nemzetközi összefogásra lenne szükség, aminek a csírái sem látszanak. Most pont szétesőben van a világ, akárhonnan is nézzük.

Ez pedig óriási akadály a környezeti vagy a fenntarthatósági problémák globális megoldása előtt"

- vélekedett Gelencsér András.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke, Rigó Csaba azt emelte ki, hogy a fogyasztók véleményét és szempontjait is figyelembe kell venni a fenntartható szolgáltatások szabályozásánál. Az ESG, vagyis a társadalmilag felelős pénzügyekről, illetve zöld pénzügyekről szólva azt mondta, hogy újabban a részvényesek érdekei mellett a vállalatok már figyelembe veszik a fogyasztók, a munkavállalók és mások elvárásait is.

"Ha a fogyasztók körében felméréseket végezünk, akkor az látjuk, hogy a környezettudatosság és a fenntarthatóság jelentősége egyre nő a köztudatban. Teljesen egyértelmű, hogy ma már a termékek, szolgáltatások ára és minősége mellett a környezeti hatásait figyelembe veszik a vásárolók" - hívta fel a figyelmet a GVH elnöke.

Jelasity Radován, a Magyar Bankszövetség elnöke, aki egyben az Erste Bank elnök-vezérigazgatója viszont úgy látja, hogy

egyelőre nem nagy a kereslet a fenntartható banki termékekért.

"Az az érzésem, hogy egyre kisebb a társadalmi nyomás nyomás arra, hogy a pénzügyi szolgáltatások fenntarthatóbbak legyenek. Van ugyan fenntartható hitel és e-hitel is, mégis azt vesszük észre, hogy azokért nem állnak sorok a bankok előtt. Nem úgy tűnik, mintha mindenki fenntartható hitelt szeretne fölvenni" - állította Jelasity Radován.

A Bankszövetség elnöke ugyanakkor mégis optimistán beszélt a fenntartható szolgáltatásokról. "Szerintem ez a vonat elindult, ezt megállítani már nem lehet és nem is szabad. Nagyon fontosak azok a viták, hogy milyen mértékben, milyen gyorsasággal haladhatunk előre. Csak remélni tudom, hogy a politika is nyitott erre a változásra és meghallja a kritikát" - közölte Jelasity Radován.

A konferencián Nagy László, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága elnöke azt mondta: a fogyasztók mellett fontos a vállalkozások felkészítése és a szankcionálás rendszerének kialakítása is, mert a fenntarthatóság közös ügy.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Egyre menőbb dolog a fenntarthatóság
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást