Megállni látszik a repülőjegyárak emelkedése Európában és Ázsiában, sőt, van, ahol már csökkenés tapasztalható, ami arra utal, hogy a Covid-járványt követő utazási boom lassan lecseng egy utazási kutatócég szerint - írja a Reuters nyomán a Portfolio. A világjárvány után látványosan megugrott a repülések utáni kereslet, amivel a járatkínálat és az utaskapacitás nehezen tudta tartani a lépést, ami a repülőjegyek áremelkedéséhez vezetett.
Mint írják, iparági vezetők és elemzők szerint azonban lassan helyreáll a piac, miután az inflációval emelkedő megélhetési költségek miatt a fogyasztók érzékenyebbé váltak az árakra. Az utazási vágy továbbra is megvan, azonban olcsóbban, figyelembe véve, hogy a szállások és az autóbérlés is drágultak.
Az elemzők szerint az európai fogyasztók kiemelkedően árérzékenyek, emiatt egyre keresettebb célponttá válik Törökország, Románia és a Balkán több országa.
A ForwardKeys kutatócsoport adatai szerint az év első hónapjaiban Európában stagnáltak a viteldíjak 2023 azonos időszakához képest. Az Ázsia-csendes-óceáni térségben mintegy 16 százalékkal csökkentek év/év alapon, az Ausztráliából induló nemzetközi járatok esetén például közel 13 százalékos volt a visszaesés.
Ezeket a trendeket megerősítették a légitársaságok vezetőinek kommentárai is: Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója szerint a jegyárak a korábban jelzettnél kevésbé fognak emelkedni. A Singapore Airlines miután előző héten rekordnyereségről adott hírt, bejelentette, hogy a szektor szereplői által elkezdett kapacitásbővítések hatására jegyár-mérséklődésre számítanak. A Cathay Pacific vezérigazgatója szintén azon a véleményen van, hogy a kereslet és a kínálat újra egyensúlyba kerül, és a jegyárak 2024-ben normalizálódnak.
Európában a ForwardKeys kitekintője szerint nyáron már visszatér a járvány előtti szintre az utazási kereslet, erre a párizsi olimpia is rásegít.
A keresési adatok alapján London, Párizs, Barcelona, Isztambul és Róma a legnépszerűbb célpontok a július-augusztusi időszakra az Európába beutazók között.
A kereslet globális fellendülése ellenére nem minden régióban állt egyelőre helyre az utasforgalom, a Kínából induló nemzetközi járatok például a járvány előtti szint 70 százalékán állnak, az Egyesült Államok-Kína vonalon például a korábbi kapacitások mindössze 16,5 százaléka repül - írják. Ám az átlagos jegyár már a 2019-es szint felett van a kínai nemzetközi járatoknál, a 2021-es mélypontokhoz képest pedig mintegy 70 százalékos a drágulás.