A fejlesztéshez kapcsolódóan hazánkban egy kilométernyi, míg a szlovák oldalon ötszáz méternyi útépítés történt, és mindennek nyomán pár percre rövidült az átkelés ideje az eddigi húsz kilométeres autózás helyett.
A tárcavezető a közel hárommilliárd forintból épült, 50 méteres Szent Borbála híd ünnepélyes átadóján emlékeztetett, hogy a helyszínen a folyó két partja közötti összeköttetés létrehozását már Hunyadi János elrendelte az 1400-as évek közepén, de a híd a második világháborúban megsemmisült. "Itt tehát olyan munkát végeztünk el, amellyel már régóta adósak voltunk az itt élő emberek számára" - fogalmazott.
Ezen a 654 kilométeres határszakaszon 2010-ben még csak huszonkét ponton lehetett átkelni, a két ország vezetői azonban 2014-ben megállapodást írtak alá ezek számának a növeléséről, így ez a mai átadóval el is érte a negyvenet.
"Ez tizennyolc új összekötő kapocs, amely Magyarország és Szlovákia, a magyarok és a szlovákok, a két gazdaság és a határ két oldalán élő közösségek közötti kapcsolatokat fűzik még szorosabbá" - szögezte le.
Saját tapasztalatait is felidézve úgy vélekedett, hogy a határ mentén élni különös élethelyzet, amelynek minőségét főként a határ legális átjárhatóságának mértéke dönti el.
A miniszter ezután nagy mérföldkövet emlegetett a kétoldalú gazdasági együttműködés kapcsán is, azt emelve ki, hogy Szlovákia tavaly Magyarország második legfőbb kereskedelmi partnere volt 15 milliárd eurónyi forgalommal, amely több mint 2,5-szerese a 2010-es adatnak.
Kitért arra is, hogy az elmúlt években a két ország szuverenitása és biztonsága szempontjából egyaránt kulcsfontosságú kérdésekben is együtt tudtak működni.